Firmy z Korei Pd. chcą inwestować w kolej KRLD

Firmy z Korei Pd. chcą inwestować w kolej KRLD

23 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Projekt Chasan – Rason, czyli wspólne, kolejowe przedsięwzięcie Rosji i Korei Północnej jest w trakcie oceny południowokoreańskich firm, które myślą o doinwestowaniu tej linii.

Fot. Koleje Rosyjskie

O budowie połączenia kolejowego pomiędzy Rosją a Koreą Północną pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku.

Ustalenia podpisane w listopadzie 2013 r. pomiędzy Kolejami Rosyjskimi a konsorcjum południowokoreańskich firm przewidywały wizyta roboczą ich przedstawicieli w północnokoreańskim porcie Rason. Zgodnie z tym dokumentem odbyła się ona w zeszłym tygodniu. W audycie wzięli udział przedstawiciele RŻD, firm Posco, Korail, HMM oraz konsultanci południowokoreańskiego oddziału PwC.

Podczas podróży południowokoreańscy eksperci mieli możliwość zapoznania się z infrastrukturą remontowaną przez Koleje Rosyjskie, w tym ze zmodernizowanym odcinkiem torów o długości 54 km oraz nabrzeżem nr 3 w porcie Rason. Wspólne konsultacje zorganizowane zostały z udziałem przedstawicieli RŻD, Ministerstwa Kolei KRLD i firm z Korei Południowej. Strony omówiły również możliwość zorganizowania eksperymentalnych transportów węgla przez port Rason od kwietnia tego roku.

Ta podróż była pierwszą wspólną wizytą przedstawicieli Kolei Rosyjskich i firm z Korei Południowej w Korei Północnej. Jest to ważny krok w realizacji zamiarów z trzech krajów, aby przywrócić transkoreańskie połączenia kolejowe z dostępem do kolei transsyberyjskiej, która stworzy warunki dla kolejnych projektów trójstronnych. Wcześniej natomiast miały miejsce spotkania robocze wszystkich trzech stron. Pierwsze miało miejsce w 2006 roku w Irkucku. Wtedy też podjęto decyzję o rozpoczęciu projektu Rason-Chasan, który miał być pilotażowym przy odtwarzaniu połączeń kolejowych między obu państwami koreańskimi.

Projekt ten jest realizowany w ramach spółki RasonKonTrans powstałej w 2008 r. z udziałem Kolei Rosyjskich (70 proc.) i portu Rason (30 proc.).

Linia kolejowa Chasan-Rason została otwarta we wrześniu 2013 r. Prace budowlane w porcie Rason także się zakończyły. Obecnie trwa montaż ostatnich urządzeń. Terminal ma zostać otwarty wiosną 2014 roku.

Do tej pory koszt tej inwestycji wyniósł ok. 9,5 mld rubli (950 mln zł). Projekt przewiduje transportu węgla w ilości do 4 mln ton rocznie. W przyszłości oczekuje się wzrostu ruchu i rozszerzenia asortymentu przewożonych towarów, w tym o kontenery.