PKP Intercity kupuje 10 lokomotyw Gama 111Db

PKP Intercity kupuje 10 lokomotyw Gama 111Db

26 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik rozstrzygnął toczący się od dawna przetarg na dostawę 10 lokomotyw spalinowych, które od 2015 r. mają pracować w pociągach wożących podróżnych m.in. w Bieszczady i na Mazury. Zgodnie z oczekiwaniami wygrała oferta Pesy wartości 131,2 mln zł.

Fot. Pesa

Wybór oferty Pesy, która zaoferowała spalinową wersję Gamy (111Db) został dokonany już kilka tygodni temu. Przewoźnik czekał na formalne zatwierdzenie tego wyboru przez resort finansów. Zgoda z MF nadeszła w ubiegłym tygodniu.

Gama 111Db, której prototyp już powstaje w Bydgoszczy, ma moc 2400 kW i będzie gotowy na jesieni. Projekt malatury lokomotywy, który umieściliśmy przy artykule jest tylko propozycją producenta. Zamawiający sam zdecyduje o wyglądzie pojazdów.

Oferta Pesy rywalizowała z ofertą Newagu, który zaproponował lokomotywy Griffin w sumie za 160 mln zł.

Był to już drugi przetarg PKP IC na spalinowe lokomotywy. W pierwszym pojawiła się trzecia oferta – Vossloh España. To postępowanie zostało unieważnione w sierpniu 2013 r.. PKP Intercity poinformowało, że jedyną ważną ofertę złożył Newag, ale przewyższała ona możliwości finansowe zamawiającego.

Nowe lokomotywy PKP Intercity od 2015 roku poprowadzą pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Będą jeździć na trasach: Ełk - Korsze, Ełk - Olecko - Suwałki, Rzeszów - Zamość, Rzeszów - Zagórz, Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn, Piła - Krzyż.

Zakup lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich pozwoli uruchomić nowe połączenia, np. w Bieszczady czy na Mazury a tym samym rozszerzyć ofertę przewoźnika.

W ramach finansowania projektu PKP Intercity aplikowało o środki unijne - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ). Projekt uzyskał wsparcie w wysokości 67,2 mln zł.