Wolsztyn: koniec ruchu planowego z parowozami i co dalej?

Wolsztyn: koniec ruchu planowego z parowozami i co dalej?

07 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończył się ponad stuletni okres obsługi rozkładowych pociągów pasażerskich przez parowozownię Wolsztyn. Czy powinien być kontynuowany? Na to pytanie muszą odpowiedzieć samorządy oraz PKP Cargo, do którego należy obiekt wraz z parowozami.

Fot. Rafał Wilgusiak

Ostatniego dnia marca, grono miłośników kolei z kilku krajów Europy pożegnało parowóz, Ol49-59, który pracował w ruchu planowym od 9 marca. Maszyna ta wróciła luzem z Leszna po zaprowadzeniu tam ostatniego rozkładowego pociągu pasażerskiego kursującego po trasach Wielkopolski.

Wieści o wstrzymaniu finansowania ruchu planowgo parowozów przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego dały się słyszeć już kilka miesięcy wcześniej. Wówczas PKP Cargo odwołała zaplanowane na grudzień 2013 roku spotkanie w sprawie utworzenia spółki mającej zająć się utrzymaniem parowozowni, de facto unicestwiając plany powołania tejże spółki. Wówczas marszałek województwa zgodził się na finansowanie ruchu planowego pod parą jedynie przez trzy miesiące 2014 roku licząc na osiągnięcie w tym czasie porozumienia z PKP Cargo. Takie sytuacje zdarzały się wcześniej, więc nie robiło to z początku na miłośnikach kolei większego wrażenia, wszak zawsze jakiś konsensus udało się osiągnąć i parowozy jeździły dalej. Jednak nie tym razem. Jak dotąd, nie doszło do porozumienia, więc dalsze finansowanie kursów parowozów zostało wstrzymane.

Na 18 kwietnia planowane jest kolejne spotkanie samorządowców z przedstawicielami PKP Cargo w sprawie dalszych losów parowozowni. A są one obecnie dość mocno niepewne: sprawnych parowozów jest coraz mniej, a części do ich naprawy stają się coraz trudniej dostępne. Brak solidnego źródła finansowania może tę sytuację tylko pogorszyć.

Z drugiej strony – intensywna eksploatacja parowozów przy braku odpowiedniego utrzymania oraz dostępu do części zamiennych również nie wychodzi parowozom na dobre. Jedno jest pewne: pasażerski ruch planowy prowadzony parowozami był ewenementem na skalę światową i to właśnie on przyciągał do Wolsztyna turystów z całego globu. Czy powinien być kontynuowany? A może należałoby znaleźć nowy pomysł na funkcjonowanie parowozowni? Ten dylemat muszą w najbliższym czasie rozstrzygnąć właściciele wolsztyńskiej parowozowni oraz ich partnerzy z samorządów.

Na razie są dwa pomysły, dotyczące przyszłości parowozowni. Pierwszy zakłada utworzenie spółki na majątku parowozowni, w której udziały będzie miał samorząd województwa wielkopolskiego wspólnie z powiatem wolsztyńskim i gminą Wolsztyn. Spółka miałaby zarządzać parowozownią w Wolsztynie. Samorządowcy twierdzą, że mają konkretne plany co zrobić by zaczęła ona przynosić większe dochody. Natomiast PKP Cargo chce stworzyć w tym miejscu muzeum. Koncepcja przewoźnika zakłada utrzymania przewozów trakcji parowej przy jednoczesnej propozycji utworzenia na bazie parowozowni instytucji kulturalnej i muzeum, a nie czysto komercyjnej, nastawionej na zysk. Jednocześnie podtrzymano chęć realizacji przewozów trakcją parową, co jest naturalnym źródłem utrzymania parowozowni w należytym stanie. Co z tych propozycji wyniknie? To się wkrótce okaże.