Regulacje UTK: PKP PLK nadużywa „sygnałów zastępczych”

UTK: PKP PLK nadużywa „sygnałów zastępczych”

14 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny. UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości do 31 grudnia 2014 r.

Fot. Maciej Sobkiewicz

Nieprawidłowości polegały na niespełnianiu przez zarządcę infrastruktury warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w związku z uszkodzeniami powstałymi w teletechnicznym kablu dalekosiężnym (TKD), czego konsekwencją była niesprawność półsamoczynnej blokady liniowej w obu kierunkach na trzech szlakach kolejowych: Godków – Mieszkowice, Boleszkowice – Namyślin oraz Namyślin – Kostrzyn. Powodowało to konieczność prowadzenia ruchu kolejowego wyłącznie w oparciu o sygnały zastępcze ,,Sz”.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego kontynuuje działania nadzorcze, zainicjowane w 2013 roku, w zakresie „przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania”. Dzięki podjętym działaniom kontrolnym i administracyjnym, już w kilkudziesięciu przypadkach zarządca PKP PLK usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania „sygnałów zastępczych”. Dotyczyło to między innymi linii kolejowych nr: 1, 9, 14, 68 101, 171, 203, 204, 273, 274, 282, 431 i 657.