Zakończył się proces wyboru strategicznego doradcy, który wesprze restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Zadaniem EY będzie wskazanie najlepszego scenariusza przekształcenia spółki. Firma ma przeanalizować rynek przewozów pasażerskich, a także warianty docelowego funkcjonowania Przewozów Regionalnych. Pierwsze wyniki prac mają być znane pod koniec września.
W tworzenie koncepcji przekształcania spółki Przewozy Regionalne zaangażowana została Agencja Rozwoju Przemysłu. W ramach Grupy Kapitałowej ARP powstała Spółka Specjalnego Przeznaczenia (SPV). Będzie ona posiadała środki finansowe oraz odpowiednie kompetencje do zakupu ekspertyz, analiz zewnętrznych i opracowań analitycznych związanych nie tylko z przygotowaniem finalnej wersji koncepcji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, ale i całego rynku regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych, którego spółka jest kluczowym graczem.
– Propozycje działań restrukturyzacyjnych Przewozów Regionalnych oparte są m.in. na dwóch scenariuszach. Pierwszy z nich zakłada oddłużenie spółki w oparciu o środki publiczne oraz możliwość powrotu do centralizacji. Drugi przewiduje regionalizację firmy połączoną z procesem oddłużenia ze środków publicznych – mówi Wojciech Kroskowski, członek zarządu, dyrektor finansowy spółki Przewozy Regionalne. – Analiza zewnętrznej firmy doradczej ma pomóc wskazać najlepszy wariant przyszłości Przewozów Regionalnych, które dzięki temu będą mogły być konkurencyjne na rynku i jednocześnie jak najlepiej wypełniać służbę publiczną, do której spółka została powołana – dodaje.
Wybrany w lutym bieżącego roku nowy zarząd Przewozów Regionalnych, oprócz zaangażowania w proces restrukturyzacji spółki, prowadzi prace nad poprawą kondycji finansowej spółki. Zarząd rozpoczął proces minimalizacji strat poprzez renegocjację umów podpisanych przez spółkę z firmami zewnętrznymi. Maksymalizację przychodów dla Przywozów Regionalnych ma zapewnić m.in. sprzedaż zbędnych nieruchomości, rozwój siatki połączeń międzynarodowych, zwiększenie wpływów z biletów oraz rozwój zapleczy technicznych, obsługujących również pociągi podmiotów zewnętrznych. Według założeń w ciągu najbliższych dwóch lat spółka ma szansę osiągnąć pozytywny wynik finansowy.