PKP Intercity podpisało z Pesą umowę na dostawę Dartów

PKP Intercity podpisało z Pesą umowę na dostawę Dartów

23 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz podpisały umowę na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dart. Wartość projektu to ponad 1,3 mld zł, z czego 70 proc. środków na inwestycję pochodzić będzie z funduszy unijnych. Pociągi rozpoczną kursowanie pod koniec 2015 r.

Fot. PKP Intercity

Nowoczesne składy zostaną wyprodukowane w fabryce Pesy w Bydgoszczy. Poza dostawą, producent będzie odpowiedzialny za serwisowanie pociągów przez 15 lat. Wartość kontraktu to 1 mld 320 mln 626 tys. zł, z czego za dostawę wykonawca otrzyma 1 mld 8 mln 600 tys. zł, a za serwis 312 mln zł. PKP Intercity sfinansuje projekt ze środków własnych oraz unijnych pochodzących z funduszu spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 574 tys. zł.

Nowe pociągi będą kursować na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

Komfortowe pociągi

Darty oferować będą zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej, system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety oraz miejsca do przewozu rowerów. W toaletach pojawią się także przewijaki dla niemowląt.

- Inwestujemy w komfort. Do końca 2015 r. 70% naszych pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych.  Pesa ma w tym swój znaczny udział. Poza produkcją Dartów, realizuje dla nas także największy projekt modernizacji wagonów – powiedział Marcin Celejewski, prezes zarządu PKP Intercity.

Pociągi wyróżniać będzie nowoczesny design, aerodynamiczna linia, lżejsza konstrukcja wykonana z zaawansowanej technologicznie stali wysokiej wytrzymałości oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa (Norma EN 15227). Do dyspozycji pasażerów będą 352 miejsca, w tym 60 w klasie pierwszej, 6 toalet oraz część gastronomiczna. Dodatkowo, pojazd zostanie wyposażony w specjalny falownik zamontowany na dachu co zwiększy komfort podróżnych z uwagi na obniżony poziom hałasu.

...nowej generacji

- Darty  to kolejna generacja elektrycznych zespołów trakcyjnych marki Pesa. Całkowicie nowy projekt, przygotowany jednak przez ten sam – największy w naszej branży w  tej części Europy – Dział Badań i Rozwoju, który wcześniej pracował nad najbezpieczniejszą na świecie „rodziną” ezt Elf przeznaczoną dla ruchu regionalnego, a teraz opracował Darta dla obsługi przewozów dalekobieżnych. Dziękuję za okazane nam zaufanie i jestem przekonany, że zaowocuje ono satysfakcją naszych partnerów z Intercity, a przede wszystkim pasażerów – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa.


Dart (wizualizacja Pesy Bydgoszcz)

W produkcji nowoczesnych składów będą miały udział polskie firmy - komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów dostarczać będzie ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity będą przystosowane do prędkości 160 km/h.

20 elektrycznych zespołów trakcyjnych od Pesa dołączy do 20 składów, które PKP Intercity kupiło w 2013 roku. W sumie 40 nowoczesnych pociągów o prędkości 160km/h obsługiwać będzie linie: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia - Katowice (przez Łódź), Kraków - Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań), Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.


Dart (wizualizacja Pesy Bydgoszcz)

 Najważniejsze cechy nowego pojazdu:

  • nowoczesny design, aerodynamiczna linia z zabudowanym sprzęgiem,
  • lżejsza konstrukcja wykonana ze stali wysokiej wytrzymałości,
  • standardy bezpieczeństwa zgodne z europejską normą EN 15227 /4 scenariusze zderzeniowe/,
  • podłoga na jednej wysokości,
  • siedzenia i przestrzeń pasażerska w standardzie Intercity,
  • wydzielone przedsionki,
  • bar dla pasażerów,
  • komfortowe warunki pracy obsługi /oddzielny przedział i oddzielna toaleta/,
  • mniejsza liczba pasażerów na jedną toaletę,
  • udogodnienia dla niepełnosprawnych – winda, miejsca dla wózków, w pełni przystosowana toaleta,
  • pojazd ekologiczny – 80% elementów konstrukcji podlega recyklingowi,
  • własne systemy sterowania – opracowane przez inżynierów PESA, dostosowane do oczekiwań przewoźnika i energooszczędne,
  • jednakowa średnica kół – w całym pojeździe 920 mm,
  • falownik zamontowany na dachu (zwiększony komfort dla pasażerów z uwagi na wyciszenie).