MIR odpowiada na petycję ws. restrukturyzacji

MIR odpowiada na petycję ws. restrukturyzacji

16 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

23 czerwca szefowie Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP i NSZZ Solidarność wystosowali do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju petycję z 11 postulatami. Wczoraj otrzymali na nią odpowiedź.

Fot. Arch. MIR

Stanisław Stolorz i Henryk Grymel zawarli w petycji 11 postulatów do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. Żądali m.in. wstrzymania zatrudniania w spółkach kolejowych osób z nadania polityczno-towarzyskiego, oddłużenia Przewozów Regionalnych i wycofania planów restrukturyzacji spółek z Grupy PKP.

Pod odpowiedzią, którą nadeszła z MIR, podpisał się Zbigniew Klepacki, wiceminister odpowiedzialny za kolej. Klepacki wyjaśnił, że ministerstwo nie jest stroną odpowiedzialną za przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych w spółkach, dlatego zwrócono się do samych spółek, aby odniosły się do zarzutów związkowców. Resort przekazał ich odpowiedzi w swoim liście.

Spółka PKP S.A. poinformowała, że zidentyfikowała obszary, które należy zoptymalizować. W planach jest optymalizacja takich obszarów jak windykacja, płace, rachunkowość, kontroling i informatyka.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała z kolei, że centralizuje działalność takich obszarów jak kadry, płace i finanse, które obecnie są nieefektywne, gdyż działają w strukturze rozproszonej. PLK planują też zmiany organizacyjne Sekcji eksploatacji. Koncepcja zmian została przekazana 30 czerwca do konsultacji społecznych. Spółka nie zamierza redukować załogi, ponad to, co uzgodniono wcześniej ze stroną społeczną. Celem prowadzonych zmian nie jest redukcja załogi. Przeciwnie – PLK planują zatrudnić dodatkowo 1100 osób na najniższe stanowiska.

MIR odpowiedział też na pytania dotyczące zmian w strukturze PKP Cargo. Ich celem jest wprowadzenie pionowego sposobu zarządzania spółką, co było ustalone jeszcze przed debiutem akcji spółki na GPW.

PKP Intercity planuje zaś zoptymalizować działy kadr, płac i kontrolingu.

PKP LHS integruje jednostki wykonawcze w terenie.

TK Telekom stworzyło pion Robót Telekomunikacyjnych i wydzieliło ze spółki trzy nowe podmioty: PKP Utrzymanie, TK Operator i TK Telekom Interkonekt. Celem stworzenia nowych spółek jest m.in. zmniejszenie ryzyka biznesowego spółki matki.

Ministerstwo zapewnia, że spółki PKP Intercity i TK Telekom nie prowadzą działań restrukturyzacyjnych, których w treści petycji obawiali się związkowcy.

Strona społeczna chciała też wiedzieć czy MIR pomoże oddłużyć Przewozy Regionalne. Wiceminister Klepacki wyjaśnił, że koncepcja restrukturyzacji PR jeszcze powstaje i jest za wcześnie, aby wyrokować jakie zostaną podjęte działania w sprawie przewoźnika.

Związkowcy chcieli też wstrzymania planów prywatyzacji PKP Energetyki i TK Telekom. MIR przypomniał w odpowiedzi, że prywatyzacja jest zapisana w strategii spółek, a przychody z prywatyzacji mają pokryć zadłużenie PKP S.A. Czyli nie ma szans na wstrzymanie tego procesu.

Zobacz cały dokument podpisany przez wiceministra Klepackiego:

Strona 1
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5