Poseł Tadeusz Iwiński (SLD) skierował do wicepremiera i ministra infrastruktury i rozwoju, Elżbiety Bieńkowskiej, interpelację w sprawie stanu infrastruktury kolejowej w północno-wschodniej Polsce (na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego).
Tadeusz Iwiński zauważa, że w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. zapisano przewozy towarów na poziomie 226-229 mln ton, podczas gdy w Master Planie dla kolei z 2008 r. zakładano przewieźć do 395 t. Zupełnie odwrotną tendencję przyjęto wobec przewozów drogowych, co – zdaniem posła – jest sprzeczne z polityką UE.
Poseł zauważa też, że w wydatkowaniu funduszy UE w perspektywie na lata 2007-2013 widać pasywność i chaotyczne działania, co może oznaczać, że tak samo będą wydatkowane fundusze w perspektywie 2014-2020. I zadaje pytanie minister Bieńkowskiej: „Czy to trafna polityka? Według zapowiedzi kierownictwa PKP PLK prowadzony jest największy program inwestycyjny w historii […]. Jednakże wielu ekspertów wskazuje, że w roku 2020 nasza infrastruktura drogowa będzie odpowiadała europejskiej sprzed 10 lat, zaś w przypadku kolejnictwa dystans ten będzie aż dwukrotnie większy” – czytamy w interpelacji.
Tadeusz Iwiński dodaje, że w Polsce zamknięto w ciągu 25 lat 8 tys. km linii kolejowych a nowych się nie buduje. Szczególnie dramatyczna jest sytuacja w północno-wschodniej części kraju. Poseł skierował wcześniej do minister Bieńkowskiej pytanie o opóźnienie w budowie linii Rail Baltica.
„Ale chodzi przecież o wiele innych spraw, które dobrze ilustrują stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, a także fatalny układ połączeń z sąsiednimi województwami i Obwodem Kaliningradzkim. Mieszkańcy regionu – dużego obszarowo, o największym w kraju bezrobociu - jednoznacznie krytycznie oceniają status quo w tej sferze”.
Poseł SLD zadał minister Bieńkowskiej kilka pytań:
- Na których liniach łączących województwo z ościennymi regionami oraz Obwodem Kaliningradzkim nie jest prowadzony ruch, na których jest prowadzony tylko ruch towarowy, a które linie są przeznaczone do likwidacji?
- Jakie są przyczyny braku zamówień pociągów pasażerskich i towarowych?
- Jaki jest plan remontów, rewitalizacji i modernizacji linii na terenie województwa?
- Czy rozważane jest przywrócenie stanu linii nr 225 (Nidzica – Wielbark) oraz nr 35 (Wielbark – Ostrołęka), w perspektywie uruchomienia portu lotniczego w Szymanach?
- Czy rozważana jest rewitalizacja lub modernizacja linii nr 221 (Gutkowo-Braniewo) mając na uwadze uruchomienie połączenia z Olsztyna do Kaliningradu?