Poznaliśmy szczegóły dwóch sześcioletnich umów, które samorząd województwa wielkopolskiego podpisał 8 sierpnia z Przewozami Regionalnymi na obsługę pociągów międzyregionalnych. Kontrakt za prawie 116 mln zł dotyczy obsługi jedenastu relacji, a umowa za 41,38 mln zł czterech kierunków.
Umowy zostały podpisane podczas uroczystego przywrócenia pociągów PR na trasie Poznań - Frankfurt nad Odrą. Ze strony samorządu podpisy na umowach złożył wicemarszałek Wojciech Jankowiak, zaś Przewozy Regionalne były reprezentowane przez prezesa Tomasza Pasikowskiego.
Obie umowy zaczną obowiązywać 14 grudnia tego roku i zakładają obsługę przewozów wojewódzkich o charakterze międzyregionalnym do 12 grudnia 2020 r.
Pierwsza z umów zakłada obsługę czterech relacji:
- Poznań Główny - Szklarska Poręba – Poznań Główny,
- Poznań Główny - Jelenia Góra – Poznań Główny,
- Poznań Główny - Wrocław Główny – Poznań Główny,
- Poznań Główny - Leszno – Poznań Główny.
Wartość tej umowy wynosi 41,38 mln zł. Zgodnie z założeniem wielkopolskiego samorządu, pociągi PR wykonają w sumie ponad 2,38 mln pockm.
Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, informuje, że do realizacji tej umowy przewoźnik zobowiązany jest wykorzystać zmodernizowane wagony II klasy, wyposażone w klimatyzację, z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich oraz dla rowerów. Prędkość maksymalna wagonów to 160 km/h.
Druga umowa dotyczy następujących relacji:
- Poznań Główny - Łódź Kaliska – Poznań Główny,
- Ostrów Wlkp. - Łódź Kaliska – Ostrów Wlkp,
- Poznań Główny - Jarocin – Poznań Główny,
- Poznań Główny - Ostrów Wlkp.– Poznań Główny,
- Wrocław Główny - Rawicz – Wrocław Główny,
- Poznań Główny - Wrocław Główny – Poznań Główny,
- Kłodzko - Leszno – Kłodzko,
- Leszno - Wrocław Główny – Leszno,
- Poznań Główny – Kołobrzeg – Poznań Główny
- Poznań Główny - Piła Główna – Poznań Główny,
- Poznań Główny - Koszalin – Poznań Główny,
Wartość tego kontraktu wynosi 115,8 mln zł. W ciągu 6 pociągi lat PR wykonają pracę eksploatacyjną równą prawie 8 mln pockm.
PR będą obsługiwać wymienione relacje zmodernizowanymi EZT-ami serii EN57, poruszającymi się z prędkością 120 km/h. Pojazdy muszą być klimatyzowane i mieć miejsca dla wózków inwalidzkich oraz rowerów.