Dokąd dojedzie i nie dojedzie EIC Premium?

Dokąd dojedzie i nie dojedzie EIC Premium?

22 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Im bliżej jest terminu wprowadzenia na tory składów Pendolino, tym więcej poznajemy szczegółów o nowej ofercie PKP Intercity. Wiadomo na przykład, że w nowym rozkładzie ED250 nie dojedzie do Gliwic, ale odwiedzi Opole. O ile pojazd będzie gotowy w grudniu do eksploatacji.

Fot. Adam Brzozowski

Niedawno mieszkańcy Gliwic dowiedzieli się z mediów, że pociągi kategorii EIC Premium nie będą dojeżdżały do ich miasta w rozkładzie 2014/2015, który wejdzie w życie 14 grudnia. I mogli poczuć się zawiedzeni, gdyż jeszcze na początku 2013 r. przewoźnik deklarował coś innego. Pisaliśmy wówczas o planowanych relacjach pociągów obsługiwanych składami ED250 w tekście W Pendolino dojedziemy nawet do Słupska. Z zapowiedzi wynikało, że składy nowej, bardziej komfortowej kategorii będą dojeżdżały m.in. do Bielska-Białej i Rzeszowa, a w sezonie wakacyjnym również do Słupska.

Z Trójmiasta do trzech miast

Spytaliśmy PKP Intercity o aktualną listę przystanków, na których zatrzymają się składy Pendolino w rozkładzie 2014/2015. Z odpowiedzi wynika, że pociągi będą kursowały z Trójmiasta przez Warszawę na południe - do trzech miast: Wrocławia Krakowa i Katowic. Oto lista wszystkich stacji (zatrzymań):

  • Gdynia
  • Sopot
  • Gdańsk Oliwa
  • Gdańsk Wrzeszcz
  • Gdańsk Główny
  • Tczew
  • Malbork
  • Iława Główna
  • Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Centralna
  • Warszawa Zachodnia
  • Kraków Główny
  • Włoszczowa Północ (pociągi jadące do Katowic)
  • Sosnowiec Główny
  • Katowice
  • Częstochowa Stradom
  • Lubliniec (1 para)
  • Opole Główne
  • Wrocław Główny

Z zestawienia wynika, że powody do zadowolenia mają nie tylko mieszkańcy największych aglomeracji, ale też kilku mniejszych miast, w tym Włoszczowy, Sosnowca, Częstochowy, Lublińca czy Iławy. Natomiast zabrakło w rozkładzie - w stosunku do wcześniejszych deklaracji - Gliwic, Bielska-Białej i Rzeszowa.

Należy przypuszczać, że siatka połączeń EIC Premium zmieni się przy kolejnych zmianach rozkładu, ponieważ nie kończy się jeszcze program modernizacji linii - wciąż trwa remont korytarza E30 na odcinku z Krakowa do Rzeszowa, który na razie utrudnia uruchomienie szybkich przejazdów na tej trasie.

Produkcja w toku

Chociaż znamy relacje, w jakich będą kursować pociągi EIC Premium, to nadal nie można mieć pewności, czy pociągi Alstomu będą gotowe do rozpoczęcia kursów w tym roku. Alstom sprowadził do Polski 13 z 20 zamówionych składów. W produkcji we włoskim Savigliano jest obecnie 5 kolejnych ED250.

Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity, informuje, że wszystkie składy mają być wykonane do grudnia tego roku i nie ma zmian w harmonogramie, które by wskazywały, że może być inaczej. Przypomina też, że żaden z pojazdów nie został jeszcze odebrany. Alstom wciąż nie uzyskał homologacji dla Pendolino, którą wydaje Urząd Transportu Kolejowego. W związku z brakiem homologacji i brakiem możliwości odebrania pojazdów PKP Intercity nalicza producentowi kary umowne. Ich wartość wynosi obecnie 15 mln euro.

Zgodnie z pierwotnym harmonogramem pierwsze pojazdy Pendolino miały być odebrane przez przewoźnika w maju. Od maja do grudnia PKP IC miało wykonywać jazdy testowe i szkoleniowe, aby nauczyć maszynistów jazdy zupełnie nowym, nieznanym taborem. Skoro mamy sierpień, a termin wykonania odbiorów nie jest znany, rozpoczęcie eksploatacji pojazdów stoi pod znakiem zapytania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Odnowią dworzec na przyjazd Pendolino Odnowią dworzec na przyjazd Pendolino
Następny artykuł UTK ukarał Rafinerię Nafty Jedlicze UTK ukarał Rafinerię Nafty Jedlicze