Im bliżej jest terminu wprowadzenia na tory składów Pendolino, tym więcej poznajemy szczegółów o nowej ofercie PKP Intercity. Wiadomo na przykład, że w nowym rozkładzie ED250 nie dojedzie do Gliwic, ale odwiedzi Opole. O ile pojazd będzie gotowy w grudniu do eksploatacji.
Niedawno mieszkańcy Gliwic dowiedzieli się z mediów, że pociągi kategorii EIC Premium nie będą dojeżdżały do ich miasta w rozkładzie 2014/2015, który wejdzie w życie 14 grudnia. I mogli poczuć się zawiedzeni, gdyż jeszcze na początku 2013 r. przewoźnik deklarował coś innego. Pisaliśmy wówczas o planowanych relacjach pociągów obsługiwanych składami ED250 w tekście W Pendolino dojedziemy nawet do Słupska. Z zapowiedzi wynikało, że składy nowej, bardziej komfortowej kategorii będą dojeżdżały m.in. do Bielska-Białej i Rzeszowa, a w sezonie wakacyjnym również do Słupska.
Z Trójmiasta do trzech miast
Spytaliśmy PKP Intercity o aktualną listę przystanków, na których zatrzymają się składy Pendolino w rozkładzie 2014/2015. Z odpowiedzi wynika, że pociągi będą kursowały z Trójmiasta przez Warszawę na południe - do trzech miast: Wrocławia Krakowa i Katowic. Oto lista wszystkich stacji (zatrzymań):
- Gdynia
- Sopot
- Gdańsk Oliwa
- Gdańsk Wrzeszcz
- Gdańsk Główny
- Tczew
- Malbork
- Iława Główna
- Warszawa Wschodnia
- Warszawa Centralna
- Warszawa Zachodnia
- Kraków Główny
- Włoszczowa Północ (pociągi jadące do Katowic)
- Sosnowiec Główny
- Katowice
- Częstochowa Stradom
- Lubliniec (1 para)
- Opole Główne
- Wrocław Główny
Z zestawienia wynika, że powody do zadowolenia mają nie tylko mieszkańcy największych aglomeracji, ale też kilku mniejszych miast, w tym Włoszczowy, Sosnowca, Częstochowy, Lublińca czy Iławy. Natomiast zabrakło w rozkładzie - w stosunku do wcześniejszych deklaracji - Gliwic, Bielska-Białej i Rzeszowa.
Należy przypuszczać, że siatka połączeń EIC Premium zmieni się przy kolejnych zmianach rozkładu, ponieważ nie kończy się jeszcze program modernizacji linii - wciąż trwa remont korytarza E30 na odcinku z Krakowa do Rzeszowa, który na razie utrudnia uruchomienie szybkich przejazdów na tej trasie.
Produkcja w toku
Chociaż znamy relacje, w jakich będą kursować pociągi EIC Premium, to nadal nie można mieć pewności, czy pociągi Alstomu będą gotowe do rozpoczęcia kursów w tym roku. Alstom sprowadził do Polski 13 z 20 zamówionych składów. W produkcji we włoskim Savigliano jest obecnie 5 kolejnych ED250.
Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity, informuje, że wszystkie składy mają być wykonane do grudnia tego roku i nie ma zmian w harmonogramie, które by wskazywały, że może być inaczej. Przypomina też, że żaden z pojazdów nie został jeszcze odebrany. Alstom wciąż nie uzyskał homologacji dla Pendolino, którą wydaje Urząd Transportu Kolejowego. W związku z brakiem homologacji i brakiem możliwości odebrania pojazdów PKP Intercity nalicza producentowi kary umowne. Ich wartość wynosi obecnie 15 mln euro.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem pierwsze pojazdy Pendolino miały być odebrane przez przewoźnika w maju. Od maja do grudnia PKP IC miało wykonywać jazdy testowe i szkoleniowe, aby nauczyć maszynistów jazdy zupełnie nowym, nieznanym taborem. Skoro mamy sierpień, a termin wykonania odbiorów nie jest znany, rozpoczęcie eksploatacji pojazdów stoi pod znakiem zapytania.