Budowa dworca Łódź Fabryczna 2011-2014 [film]

Budowa dworca Łódź Fabryczna 2011-2014 [film]

02 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trwa intensywna budowa nowego Dworca Łódź Fabryczna - powstaje zadaszenie obiektu, hala peronowa pod stropem, wykończany jest też tunel o długości 1,5 km prowadzący do dworca. Nim jednak do tego doszło trzeba było m.in. wyburzyć 70 obiektów i wykonać 40 tys. m2 ścian szczelinowych. Zachęcamy do obejrzenia filmu podsumowującego dotychczasowe prace.

Fot. nlf-b2.pl

Obecnie na terenie przyszłego dworca realizowana jest konstrukcja główna stalowa zadaszenia, składająca się z połączonych ze sobą dużych elementów rurowych w kształcie rombów. Na tej konstrukcji powstanie nadkonstrukcja, czyli wypełnienie przypominające kształtem ruszt lub drabinki (również stalowe). Dopiero na nich będą montowane panele.2

Kolejny zakres prac związany jest z budową stropu „0”. W części parkingowej wykonano ok. 80 proc. stropu z elementów prefabrykowanych.

Zakończono konstrukcję stropu w systemie monolitycznym. W niedalekiej przyszłości rozpocznie się montaż elementów prefabrykowanych w części wschodniej stacji. W sumie na terenie całej stacji powstało ok. 90 proc. słupów. W części zachodniej wykonano już tzw. galanterię betonową (elementy takie jak schodki i murki na rampach).

W obszarze pod stropem kontynuowany jest wykop - ok. 85 proc. prac ziemnych wykonawca ma już za sobą. Trwa budowa płyty dennej. Układane są tzw. chude betony, kontynuowane są prace izolacyjne. Generalny wykonawca przykłada wielką wagę do kwestii szczelności płyty dennej. Zdecydowano więc o podwójnym zabezpieczeniu. Wprowadzono tzw. system białej wanny. Łączenia poszczególnych działek roboczych są wykonywane w taki sposób, by zapewnić szczelność połączeń. W tym celu wykorzystywane są tzw. szalunki tracone – specjalnie zaprojektowane szalunki, które zostają zabetonowane. Dzięki temu możliwa jest pełna kontrola rys powstających na płycie – rysy powstają w miejscach wcześniej zaplanowanych. Następnie są one doszczelniane wodoszczelnym betonem.

Dodatkowo układane są maty bentonitowe, także mające właściwości wodoszczelne. Z kolei w obszarze głowicy zachodniej powstają ściany szczelinowe, płyta pośrednia -8 oraz barety.

Prace postępują w tunelu. Na odcinku do ul. Kopcińskiego wykonano ściany szczelinowe, zakończono prace stropowe. Wykonano 90 proc. płyty dennej (o grubości 80 cm) oraz 30  proc. ściany środkowej, rozdzielającej tunel na dwie nawy, z 3 przejściami ewakuacyjnymi.

Na odcinku od Kopcińskiego do stacji trwają roboty przygotowawcze pod zabezpieczenie wykopu w postaci ścian szczelinowych. Zakończono pierwszy etap rozbiórki wiaduktu nad ul. Tramwajową, trwa etap przekładania drogi technologicznej.

W tunelu pod ul. Kopcińskiego mikrofalami wzmacniane są fundamenty wiaduktu.

Poniżej prezentujemy film, na którym wykonawca przedstawił w skrócie prace przy budowie dworca, od wejścia na plac robót do chwili obecnej.

 

Nowy dworzec Łódź Fabryczna, na zlecenie PKP PLK, Miasta Łódź i PKP S.A. buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor - NLF Torpol-Astaldi. Multimodalny obiekt połączy w sobie różne środki transportu: trzypoziomowy dworzec kolejowy znajdzie się 16,5 m pod ziemią, dworzec PKS z 24 stanowiskami dla autobusów miejskich i podmiejskich usytuowany będzie 8 m pod ziemią, zaś na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku w sąsiedztwie linii tramwajowych.