Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 3)

Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 3)

16 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W grudniu składy ED250 zaczną wozić pasażerów a warsztat Alstomu na Olszynce Grochowskiej rozpocznie 24-godzinną pracę przy ich utrzymaniu. Przedstawiamy kolejną część reportażu z tego nowoczesnego obiektu.

Fot. Adam Brzozowski

W poprzednim odcinku reportażu przedstawiliśmy tokarkę podtorową usytuowaną przy wyjeździe z hali utrzymania pociągów na torze 25. Na sąsiednim torze (24) jest zainstalowana zapadnia do demontażu wózków i wymiany zestawów kołowych.

Fot. Michał Wójcicki

Zapadnia pozwala opuścić wózek, odsunąć go na bok, odebrać zestaw kołowy i dostarczyć nowy (przy pomocy suwnicy), a następnie wsunąć wózek i zamontować go w pojeździe. Operacja trwa ok. 45 minut.

Fot. Adam Brzozowski (x3)

Pod dachem hali utrzymania Pendolino zamontowano dwa rodzaje suwnic marki SWF. Suwnica 10-tonowa (widoczna na zdjęciu) służy do przenoszenia wózków. Kolejny model to suwnica 1,5-tonowa, którą transportowane są elementy dachowe pociągów, czyli np. instalacje zasilania i klimatyzacji. Najcięższe elementy, z jakimi przyjdzie się jej zmierzyć ważą 900 kg, czyli udźwig suwnicy nie będzie w pełni wykorzystywany.

Warsztaty utrzymania składów Pendolino zadbają nie tylko o sprawność techniczną pociągów, ale też o ich czystość. Pojazdy przed wyruszeniem w trasę będą myte w myjni przejazdowej przypominającej automatyczną myjnię samochodową. Mycie pojazdów będzie wykonywane bez napięcia, co wymuszają wewnętrzne przepisy Alstomu: skład wjedzie na myjnię na tylnym pantografie, a wyjedzie z niej na przednim. Pendolino będą korzystały z „kąpieli” tylko przy temperaturze do plus 5 stopni Celsjusza.

PKP Intercity nie zamówiło w Alstomie utrzymania składów podczas ekstremalnie niskich temperatur. Aby zabezpieczyć pociągi przed mrozem i śniegiem przewoźnik zamontował w pobliżu myjni Alstomu instalację do odladzania oraz zabezpieczania podwozi pojazdów mieszanką wody i glikolu. Jest to metoda znana z kolei w krajach nordyckich oraz z branży lotniczej – glikolem zabezpiecza się skrzydła samolotów przed obladzaniem.

Pierwsze, ubiegłoroczne doświadczenia PKP Intercity z testowania mieszanki na składach wagonowych potwierdziły słuszność zakupu tej instalacji. Na zdjęciu po lewej stronie widać (w oddali) kontener, w którym powstaje roztwór, a na zdjęciu po prawej stronie jest natrysk przy czynnym torze.

Wkrótce zamieścimy w serwisie ostatnią część reportażu z centrum serwisowego. Zobacz poprzednie części:

Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 1)

Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 2)

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bez Czwartego Pakietu kolej będzie się cofać Bez Czwartego Pakietu kolej będzie się cofać
Następny artykuł Warszawa: nowe ułatwienie dla pasażerów metra Warszawa: nowe ułatwienie dla pasażerów metra