KE potwierdziła finansowanie dla Pendolino

KE potwierdziła finansowanie dla Pendolino

19 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska potwierdziła wkład finansowy z Funduszu Spójności dla projektu „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych”, czyli 20 składów Pendolino. Uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego, dokonała oceny projektu i uznała, że jest on zgodny z priorytetami programu operacyjnego i przyczyni się do osiągnięcia jego celów.

Fot. Adam Brzozowski

- Cieszymy się, że złożony przez PKP Intercity wniosek spotkał się z aprobatą Komisji Europejskiej, co potwierdza jego odpowiednią jakość i właściwe zabezpieczenie finansowe projektu – mówi Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych. - To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy tak intensywnie pracują nad  wdrożeniem nowych pociągów do jazdy z pasażerami w grudniu  – dodaje.

Przypomnijmy, że już w grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska wstępnie uznała, że finansowanie publiczne w wysokości 93 mln euro (czyli 22 proc. wartości całego projektu) na zakup taboru dalekobieżnego dla spółki kolejowej PKP Intercity byłoby zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa a dofinansowanie zakupu pociągów nie zakłóci nadmiernie konkurencji na rynku

Ostateczne zaakceptowane przez Komisję Europejską dofinansowanie unijne wynosi ponad 74 mln euro.

Początkowo PKP Intercity zakładało, że z funduszy unijnych uda się pokryć połowę kosztów projektu (w sumie zakup 20 pociągów Pendolino wraz ze zbudowaniem centrum serwisowego kosztuje około 430 mln euro). Jednak KE się nie zgodziła, gdyż pomoc w takiej wysokości mogłoby zaburzyć konkurencję na polskim rynku przewozowym. W związku z tym PKP Intercity zwróciło się do Europejskiego Banku Inwestycyjnego i uzyskało podniesienie kwoty kredytu z 224 mln euro do 342 mln euro.

Składy Pendolino wejdą do rozkładu jazdy w grudniu br. tworząc kategorię EIC Premium. Pasażerowie będą mogli z nich korzystać na trasach: Warszawa-Gdynia (przez Iławę, Malbork, Tczew, Gdańsk, Sopot), Warszawa-Rzeszów (przez Kraków i Tarnów), Warszawa-Bielsko-Biała/Gliwice (przez Włoszczową Północ, Zawiercie, Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Czechowice Dziedzice/Zabrze), Warszawa-Wrocław (przez Włoszczowę, Częstochowę, Opole).