Białoruski Tydzień Transportowy stał się okazją do zaprezentowania polskich firm logistycznych. - Chcieliśmy pokazać, że istnieje alternatywny dla terminalu w Małaszewiczach, terminal w Sokółce, położony w korytarzu tranzytowym Bruzgi-Kuźnica Białostocka – tłumaczy Wiesław Treszczotko, kierownik logistyki w spółce Barter, operatora terminala przeładunkowego w Sokółce.
Białoruski Tydzień Transportowy jest jedną z najważniejszych imprez transportowo-logistycznych na Białorusi. Wydarzenie od ośmiu lat odbywa się w październiku w Mińsku na Białorusi i gromadzi przedstawicieli świata biznesu, polityki i transportu. Dostrzegając ogromny potencjał we współpracy transportowej i logistycznej ze Wschodem, w tym roku po raz pierwszy w targach udział wzięły polskie firmy, skupione w ramach stoiska narodowego, zorganizowanego przez KOW media&marketing, pod auspicjami Ministerstwa Gospodarki.
Duży potencjał
Spółka Barter prezentowała się na samodzielnym stoisku i był na targach jedynym licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym z Polski, wyposażonym we własny szeroko - i jednocześnie normalnotorowy terminal przeładunkowy.
- Prezentowaliśmy nasze rozwiązania i możliwości przeładunkowe. Byliśmy tam pierwszy raz, a zainteresowanie przeszło nasze oczekiwania – mówi Wiesław Treszczotko.
Również dlatego, że oferta Barteru jest bardzo wszechstronna, skierowana do wszystkich firm, zainteresowanych transportem międzynarodowych przesyłek tranzytowych, niezależnie od branży.
- Głównie liczymy na przeładunki różnych materiałów: skroplonych węglowodorów, węgla i nawozów ale prezentowaliśmy także nasze możliwości w zakresie przeładunków intermodalnych – podkreśla przedstawiciel Barteru.
Nowe kontakty
Udział w targach zaowocował nawiązaniem bardzo wielu obiecujących kontaktów biznesowych. Współpracą z Barterem zainteresowany jest np. producent olejów roślinnych z Bobrujska, któremu zależy na przeładunku oleju roślinnego z cystern do kontenerów i dalszy ich transport. Z kolei producent szyb z Gomla chciałby przewozić szyby w skrzyniach do Dęblina i sodę do produkcji szyb z Inwrocławia, a jeden z białoruskich spedytorów zainteresowany jest transportem drewna i kruszywa.
– Mamy nadzieje, że te kontakty uda się teraz przekuć na konkretne kontrakty – podsumowuje Wiesław Treszczotko. – Poza tym udział w targach to też niezwykle cenne doświadczenie, pozwalające poznać aktualny stan branży. W jednym miejscu zgromadziło się ponad 100 firm, związanych z transportem kolejowym z Białorusi, Litwy, Łotwy, Kazachstanu i z Polski. Takie bezpośrednie kontakty trudno przecenić – dodaje.
Po raz pierwszy na targach odbył się też Polsko-Białoruski Okrągły Stół, organizowany przez KOW media&marketing. Udział w nim wzięło ponad 100 przedstawicieli władz rządowych obu krajów oraz polskiego i białoruskiego biznesu kolejowego. Jak przypomina zaznacza przedstawiciel Barteru, spotkanie stało się punktem wyjścia do likwidacji barier we współpracy w transporcie kolejowym, logistyce i spedycji między Polską a Białorusią. Wnioski z niego zostaną przekazane Międzyrządowej Komisji Gospodarczej.
Rozbudowa terminala
Terminal przeładunkowy w Sokółce do tej pory przeznaczony był głównie na wewnętrzne potrzeby Barteru - do przeładunków i magazynowania węgla, gazu i nawozów. Obecnie spółka kończy pierwszy etap rozbudowy terminalu, co poszerzy ofertę o przeładunki towarów masowych np. stali, drewna, cementu, zrębka czy soli dla klientów zewnętrznych. W ramach pierwszego etapu Barter, kosztem 9 mln zł, rozbudował bocznicę kolejową, dzięki czemu będzie w stanie dodatkowo przyjąć do przeładunku nawet 5000 wagonów miesięcznie, jednocześnie zmniejszając koszty poprzez skrócenie dróg komunikacji wewnętrznej, ważenie wagonów we własnym zakresie, przyśpieszenie przeładunków.
W ramach kolejnego etapu inwestycji, Barter zamierza rozbudować istniejącą bazę przeładunkowo – magazynową, a docelowo stworzyć w Sokółce tzw. terminal intermodalny, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Terminal umożliwi także przeładunek z samochodów ciężarowych na szeroki tor i dalszy ich transport na wschód Europy i do Azji, będzie też obsługiwał przesyłki kontenerowe klientów z regionu północnej Polski. W efekcie terminal w Sokółce stanie się alternatywą dla intermodalnego terminalu w Małaszewiczach.