Transport miejski Warszawa: metrem aż za Hutę?

Warszawa: metrem aż za Hutę?

29 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa I linii metra zakończyła się już kilka lat temu. Zrodził się jednak pomysł by przedłużyć ją w kierunku północnym o jeszcze dwie stacje. Miałyby powstać na terenie, które są teraz „we władaniu” Huty Warszawa.

Fot. ZTM Warszawa

Wczoraj w gmachu Politechniki Warszawskiej odbyło się seminarium naukowe pt. „Metro zmienia Warszawę”. Głównym tematem był sposób oraz stopień stopniu w jakim powstanie kolejki podziemnej zmieniło miasto. Jednym z ciekawszych referatów był wykład architekta Marcina Goncikowskiego, który opowiedział o tym jak metro może wpłynąć na jego otoczenie. Posłużył się przy tym dwoma przykładami: stacją Młociny oraz stacją Centrum Nauki Kopernik. Powstanie tej drugiej stacji, wg koncepcji opracowanej w pracowni Kuryłowicz & Associates, ma m.in. sprzyjać zagospodarowaniu dawnej elektrociepłowni Powiśle. Natomiast pierwsza stacja – Młociny, ma wpłynąć na przekształcanie terenów Huty Warszawa.

Stacja Młociny jest ostatnią na I linii metra. Jest także najważniejszym węzłem przesiadkowym dla północnej części stolicy. Na północ od stacji są tereny huty. Według pierwotnych planów jej powstanie właśnie miało na celu zorganizowanie dojazdu do niej dla jej pracowników. Obecnie produkcja nie zajmuje całego terenu zakładu. Kolejne obszary są stopniowo oddawane i zamieniane na obszary poprzemysłowe.

Zdaniem Marcina Goncikowskiego mogłyby one zostać przeobrażone na osiedla mieszkaniowe, a także na obszary biurowo-usługowe.
– Znajdują się tam bardzo duże rezerwy terenowe. Na tych obszarach, które już zostały uwolnione są budowane pierwsze osiedla – przekonuje architekt. Jedną z inwestycji towarzyszących przemianie terenów huty w osiedle mieszkalne jest właśnie wydłużenie I linii metra o kolejne dwie stacje aż do ul. Wóycickiego.

W trakcie seminarium przypomniano także związki uczelni z budową metra, która trwa w Warszawie już od 24 lat, aczkolwiek pierwsze plany podziemnej kolejki powstały jeszcze przed wojną. W wydarzeniu wziął także udział sekretarz generalny UITP Alain Flausch, który opowiedział jak powstanie metra wpływało na rozwój miast na całym świecie.

Seminarium naukowe „Metro zmienia Warszawę” odbyło się w miniony wtorek, 28 października, na Politechnice Warszawskiej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Lokomotywa Trakcji PRKiI w nowej malaturze Lokomotywa Trakcji PRKiI w nowej malaturze
Następny artykuł Zderzenie tramwajów w Warszawie [film] Zderzenie tramwajów w Warszawie [film]