PKP Cargo przejęło rynkowe wzrosty

PKP Cargo przejęło rynkowe wzrosty

13 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa PKP Cargo odnotowała po dziewięciu miesiącach 2014 r. zysk netto w wysokości 227 mln zł, przy 3,17 mld zł przychodów. – PKP Cargo skutecznie dostosowało się do dość wymagającego otoczenia biznesowego – podkreśla Adam Purwin, prezes spółki.

Fot. Rafał Wilgusiak

Pomimo trudnych warunków rynkowych, wynikających ze spowolnienia wzrostu PKB i trudnej sytuacji branży węglowej na koniec trzeciego kwartału Grupa PKP Cargo miała ponad 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad 48-procentowy pod względem przewiezionej masy. Od kilku miesięcy przewoźnik notuje stały wzrost udziału w rynku. W trzecim kwartale udział Grupy PKP Cargo pod względem przewiezionej masy przekroczył 50 proc. To najlepszy wynik osiągnięty w tym roku.

– Zawsze powtarzamy, że PKP Cargo jest barometrem polskiej gospodarki i rzeczywiście tak się dzieje – podkreśla Adam Purwin. – Dobry początek roku dla całej krajowej gospodarki cechował się dużą presją na wzrosty PKB. W międzyczasie dopiero prognozy dla wzrostu produktu krajowego brutto uległy zrewidowaniu do 3 proc. w 2014 r. i 2,8 proc. w 2015 r. Do tego doszła trudna sytuacja polityczna na Ukrainie. Te wszystkie elementy znajdują swoje odzwierciedlenie w gospodarce, a tym samym odbijają się na kondycji PKP Cargo – tłumaczy prezes.

Jednakże okres koniunktury został wykorzystany dobrze przez PKP Cargo, chociaż należy pamiętać, że po III kwartale zawsze następuję tzw. górka przewozowa, za którą wyniki z reguły spadają.

Po trzech kwartałach 2014 roku przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 3,17 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 12 proc. w ujęciu rocznym – do 2,88 mld zł. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA w ujęciu rocznym o 9 proc. – do 554 mln zł, a zysku netto o 38 proc. – do 227 mln zł. Trzeci kwartał był kolejnym z rzędu okresem sprawozdawczym, w którym polski przewoźnik raportuje wzrost zysku i marży EBITDA oraz obniżenie kosztów. Wyniki za trzeci kwartał są lepsze niż oczekiwania analityków, które mówiły o zysku netto na poziomie 86 mln zł wobec osiągniętych 99 mln zł.

Jak zaznacza prezes Adam Purwin, dywersyfikacja przychodów, połączenie zakładów i pionizacja przynoszą pozytywne skutki. Dobra sytuacja finansowa umożliwia dalszą optymalizację procesów w firmie, inwestycje w tabor i kadrę oraz rozwój w Polsce i za granicą, także w drodze akwizycji.

– Dobrze skonstruowana oferta dla klientów, dyscyplina kosztowa i zmiany w zarządzaniu procesem przewozowym przełożyły się na wzrost udziału w rynku i bardzo dobre, znacznie lepsze od oczekiwań wyniki finansowe. Stworzony w ten sposób bufor finansowy pozwoli nam na realizację działań obejmujących zarówno zmiany wewnątrz PKP Cargo, jak i dalszy rozwój – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

W przyszłym roku spółka zamierza utrzymać wzrost efektywności i finalizować potencjalne procesy akwizycyjne.

PKP Cargo umacnia się na rynku

W trzecim kwartale rynek kolejowych przewozów towarowych urósł o 4,5 mln ton w porównaniu do drugiego kwartału. Z tych dodatkowych 4,5 mln ton PKP Cargo przejęła 82 proc., czyli 3,8 mln ton. Podobny wynik Grupa zanotowała pod względem pracy przewozowej, przejmując w trzecim kwartale 79 proc. wzrostu rynku w stosunku do drugiego kwartału.

Przewozy węgla kamiennego, jeden z podstawowych segmentów działalności Grupy PKP Cargo, spadły rdr o 8 proc. Wynika to z niskiej konkurencyjności polskiego węgla i zmniejszenia jego eksportu. Mimo wzrostu liczby przewozów w połączeniach krajowych i tranzycie, spadek eksportu węgla kamiennego aż o 42 proc. rdr przesądził o skurczeniu się całej kategorii przewozowej. Po trzecim kwartale przewozy węgla kamiennego stanowiły 37 proc. wszystkich przewozów Grupy PKP Cargo pod względem pracy przewozowej, w porównaniu do 40 proc. przed rokiem.

Od początku 2014 roku obserwujemy stały wzrost przewozów kruszyw i materiałów budowlanych. Od stycznia do września Grupa PKP Cargo przetransportowała blisko 15,9 mln ton ładunków w tej kategorii przewozowej, o 13 proc. więcej niż przed rokiem. W efekcie udział kruszyw i materiałów budowlanych w całości przewozów PKP Cargo wzrósł do 20 proc., w porównaniu do 17 proc. przed rokiem (pod względem wykonanej pracy przewozowej). PKP Cargo szacuje, że ten segment przewozów ma przed sobą bardzo dobre perspektywy – w najbliższych miesiącach będą kontynuowane rekordowe inwestycje infrastrukturalne w Polsce, w latach 2014-2020 na rozwój infrastruktury transportowej zostanie wydanych ponad 350 mld zł. PKP Cargo dostrzega również szansę na rozwój biznesu, związany m.in. z nowymi inwestycjami energetycznymi oraz hydrotechnicznymi.

Zwiększone inwestycje infrastrukturalne mogą też pozytywnie wpłynąć na przewozy metali oraz rud metali. W trzecim kwartale praca przewozowa w tym segmencie wzrosła do 912 mln tkm, wobec 779 mln tkm w drugim kwartale.

W ostatnim półroczu PKP Cargo umacnia również pozycję rynkową w przewozach intermodalnych. Widoczne efekty przynoszą inwestycje w ten segment działalności – w ostatnich miesiącach przewoźnik wprowadził do użytku 160 nowych 80-stopowych platform do transportu kontenerów. Spółka kontynuuje działania w zakresie rozbudowy i dywersyfikacji portfela klientów, oferując atrakcyjne rozwiązania logistyczne, takie jak np. uruchomienie pociągu operatorskiego na trasie porty trójmiejskie – terminal w Poznaniu-Franowie.

Pozostajemy przewoźnikiem pierwszego wyboru dla globalnych graczy i polskiego przemysłu. Elastyczna oferta i poszukiwanie nowych nisz rynkowych umożliwia nam skuteczne przejmowanie nowych zleceń – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. – Dzięki skali naszej działalności, proponujemy konkurencyjne warunki dla klientów. Perspektywy na 2015 rok w poszczególnych kategoriach przewozowych wskazują, poza węglem, na łagodną tendencję wzrostową, choć ze względu na niską prędkość handlową będzie to niezwykle wymagający okres dla wszystkich przewoźników kolejowych.

Dodatkowe 3 tys. węglarek

Wobec rekordowej skali inwestycji, prowadzonych przez PKP PLK (ok. 7 mld zł w 2014 roku na modernizację 1,5 tys. km torów) i związanymi z tym czasowymi wyłączeniami i objazdami, PKP Cargo przygotowało dodatkowe trzy tysiące węglarek na szczyt przewozowy.

– W obliczu utrudnień związanych z niską prędkością handlową działamy na dwóch głównych polach: operacyjnym i komunikacyjnym. Zwiększyliśmy liczbę taboru w stosunku do 2013 roku i zintensyfikowaliśmy kontakty z PKP PLK w celu lepszej wymiany informacji i skuteczniejszego reagowania na wyłączenia i objazdy. Zadbaliśmy także o komunikację z klientami, proponując rozwiązania łagodzące sytuację na modernizowanych odcinkach – mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych.

Oszczędności i inwestycje

Grupa PKP Cargo po raz kolejny raportuje obniżenie kosztów w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa oraz dostępu do infrastruktury. Łącznie koszty operacyjne, po oczyszczeniu z efektów jednorazowych związanych z wypłatą premii prywatyzacyjnej w 2013 roku, spadły o 12 proc. w ujęciu rocznym, do poziomu 2,89 mld zł (wobec 3,29 mld zł w ubiegłym roku).

Inwestycje w pierwszych 9 miesiącach wzrosły o 65 proc., osiągając poziom 419 mln zł, z czego prawie 100 mln zł przeznaczono na modernizację lokomotyw i zakup wagonów.

– Nasza sytuacja finansowa umożliwia realizację planów systematycznej optymalizacji działalności Grupy oraz rozważną ekspansję, także poprzez przejęcia – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP Cargo ds. finansowych.