Rząd zapewnił finansowanie dla budowy tunelu, który wyprowadzi ruch kolejowy z dworca Łódź - Fabryczna na północ w kierunku dworca Łódź Żabieniec i na południe w kierunku dworca Łódź - Kaliska. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia to 2 mld zł. Inwestycja ma powstać do 2023 r.
Budowa tunelu jest jednym z kluczowych projektów zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym dla województwa łódzkiego, który właśnie zatwierdził resort infrastruktury i rozwoju.
- Tu powstaje wielki węzeł multimodalny, dworzec kolejowy i miejsce gdzie można spotkać zarówno pasażerów komunikacji miejskiej, jak i podróżujących indywidualnie - mówił minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk, który odwiedził teren inwestycji. - To jednak dopiero początek wielkiego dzieła, które zakończy się kilka kilometrów dalej - na dworcu Łódź - Kaliska.
Cała trasa będzie miała 7 kilometrów długości, w tym dwukilometrowy tunel przechodzący pod ścisłym centrum.
Swojej radości z inwestycji nie ukrywała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, podkreślając, że to kolejna pula środków, po tych przeznaczonych na rewitalizację centrum, które trafiają do naszego miasta.
- Mam nadzieję, że wszystkie te działania, które podejmujemy będą sprzyjały dalszemu dynamicznemu rozwojowi miasta - tej lokomotywy, która już ruszyła nie da się zatrzymać mówiła Zdanowska.
Prezydent przypominała, że trwają prace dotyczące rozszerzenia studium wykonalności projektu tunelu między Łodzią Kaliską a Łodzią Fabryczną o możliwość lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej na tym odcinku. Wówczas będzie można powiedzieć, że Łódź będzie miała pierwszą nitkę metra, które połączy odległe części miasta.