Regulacje Postępowanie UTK ws. awarii systemu biletowego IC

Postępowanie UTK ws. awarii systemu biletowego IC

20 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął z urzędu postępowanie administracyjne wobec PKP Intercity w sprawie naruszenia zbiorowych interesów pasażerów, polegającego na niezapewnieniu należytej obsługi w zakresie systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc na oferowane przez IC połączenia.

Fot. PKP Intercity

Działanie PKP Intercity było sprzeczne z prawem przewozowym, które mówi, że przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. W ramach „należytej obsługi”, wymienia się także prawidłowe działanie systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc.

Ponieważ wiele wskazuje na możliwość naruszenia przepisów, z uwagi na konieczność ochrony praw pasażerów jako słabszej strony umowy przewozu, po przeprowadzonej analizie, Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne.

Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym w przypadku stwierdzenia naruszenia zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów, Prezes UTK uprawniony będzie do nałożenia na przewoźnika kary pieniężnej w wysokości do 2 proc. rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.