Pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą nowymi mostami

Pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą nowymi mostami

12 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

14 grudnia pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą nowym 9-kilometrowym odcinkiem linii przez największy w Małopolsce most kolejowy. Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe przejęły trasę między Stryszowem a Suchą Beskidzką od inwestora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie. Inwestycja kosztowała ok. 200 mln zł.

Fot. Aleksandra Rudzińska-Rdzanek

Przedstawiciele małopolskiego samorządu, PKP PLK, RZGW, wykonawcy oraz mediów wzięli dziś udział w uroczystym otwarciu linii z Krakowa do Zakopanego na odcinku Stryszów - Sucha Beskidzka. Inauguracja długo oczekiwanego przez region odcinka kolejowego, zrealizowanego przez firmę Skanska, rozpoczęła się przejazdem z Suchej Beskidzkiej do Stryszowa i z powrotem.

W trakcie krótkiego postoju na peronie w Zembrzycach przedstawiciel  RZWK w Krakowie oficjalnie przekazał Józefie Majerczak, członkowi zarządu i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK dokumenty potwierdzające ukończenie jednego z odcinków linii Kraków – Zakopane, po czym nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi przez przedstawiciela inwestora, PKP PLK i Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz biało – czerwonej szarfy przez wiozący uczestników inauguracyjnego spotkania elektryczny zespół trakcyjny 36WE. 

Tor, przystanek i dwa wysokie mosty wybudowano w innej lokalizacji, gdyż powstaje zbiornik wodny w Świnnej Porębie. Miejsce po starym torze i stacji Skawce zaleje woda.

Tor kolejowy na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka przebiega m.in. po nowym nasypie hydrotechnicznym i czaszy zbiornika wodnego. Na trasie wyposażonej w nową sieć trakcyjną zbudowano dwa mosty. W Dąbrówce nad rzeką Stryszawka powstała 4-przęsłowa, 234-metrowa przeprawa o wysokości 27 metrów. Większy prawie 400-metrowy most zbudowano w Zembrzycach nad Skawą. Ten 7-przęsłowy obiekt, na 24-metrowych podporach jest największym tego typu obiektem w Małopolsce.

Nowe urządzenia sterowania i bezpieczeństwo

Po nowej linii pociągi pojadą z prędkością 90 km/h, czyli o 30 km/h szybciej niż na starym odcinku. Sprawny i bezpieczny ruch na jednotorowej linii zapewnią nowoczesne urządzenia i zdalnie sterowana mijanka w Zembrzycach Nowych oraz modernizacja pięciu nowych przejazdów kolejowo-drogowych. Ze względu na budowę zbiornika przeniesiono również przystanek Zembrzyce. Likwidacji uległa stacja Skawce, której teren zaleje woda.

Prace przy budowie linii rozpoczęły się w 2012 roku. Od marca do 14 czerwca oraz od września do 10 grudnia br. zakres prac wymagał całkowitego zamknięcia linii. Tylko na czas wakacji przywrócono ruch kolejowy.

Inwestycja realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie finansowana jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.