Półwysep Koreański jest jednym z bardziej intrygujących zakątków Azji Wschodniej. Każdy z segmentów kolejowych przewozów pasażerskich odgrywa tu ważną rolę. Duże znaczenie mają przewozy aglomeracyjne w obrębie największych metropolii, połączenia dalekobieżne, realizowane pociągami ekspresowymi oraz InterCity. Najdynamiczniej rozwija się jednak kolej dużych prędkości.
Zobacz pierwszą część artykułu
Pociągi KTX (Korea Train Express) łączą dwie największe metropolie – Seul i Busan, kursują także między Seulem a położonymi w południowo-zachodniej części kraju miastami Mokpo i Gwangju. Kursy na trasie Seul – Busan odbywają się z częstotliwością od 5 do 30 minut, w ciągu dnia jest uruchamianych aż 67 par pociągów KTX. Najszybszy pociąg bez międzypostojów pokonuje tę trasę w dwie godziny i 17 minut. Dla porównania, ekspresy potrzebują na jej przejechanie prawie pięciu, a pospieszne pięciu i pół godziny. Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.
W szczycie drożej
Aktualnie KTX obsługują pociągi dużych prędkości dwóch generacji. Pierwsza to składy TGV zbudowane we Francji, druga (KTX II) to już pociągi rodzimej produkcji Hyundai Rotem. Na trasie Seul – Busan koszt przejazdu KTX waha się od 58 000 do 81 000 wonów w klasie 1 (176-246 zł) i od 43 000 do 65 000 wonów w klasie 2 (130-197 zł). Wysokość ceny biletu zależy od godziny wyjazdu i pociągu. Najdroższe są pociągi z najkrótszym czasem przejazdu i te kursujące w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.
Pociągi ITX (InterCity) to obok KTX najszybsze pociągi, kursujące po liniach konwencjonalnych. Zestawione są z jednostek elektrycznych i osiągają maksymalną prędkość 180 km/h. ITX obsługują relacje: Seul – Busan (siedem kursów) i Seul – Mokpo (dwa kursy. Czas przejazdu między Seulem a Busanem wynosi od czterech i pół do pięciu godzin, a bilet na 2 klasę kosztuje 42 000 wonów (126 zł). Najwięcej składów ITX można jednak spotkać na trasie Yongsan – Chuncheon. Kursują przez cały dzień regularnie co godzinę, a czas przejazdu to nieco ponad 60 min. Bilet drugiej klasy kosztuje jedynie 6900 wonów (21 zł).
Nocleg i rozrywka
Saemaul i Mugunghwa, czyli składy ekspresowe i pospieszne, obsługują wszystkie relacje dalekobieżne w kraju. Ekspresy osiągają prędkość do 150 km/h, pospieszne do 120 km/h. Pociągi zestawione są z lokomotywy i klasycznych wagonów (od pięciu do 12), na niektórych trasach można też spotkać archaiczne składy typu push&pull. Ekspresy, choć dużo wolniejsze od KTX i ITX, mają jednak swoje atuty: niższą cenę biletu (z Seulu do Busanu 27 300 wonów – 82 zł), bardziej komfortowe i ergonomiczne fotele oraz wagon gastronomiczny, który jest dość wyjątkowy. Można tam zjeść, przespać się lub... pośpiewać.
W centralnej części wagonu znajduje się bar, gdzie wydawane są posiłki. Po jednej stronie wagonu jest jadalnia, bez miejsc do siedzenia. Tu jedni pasażerowie spożywają posiłki (mlaskanie i bekanie jest w dobrym tonie), inni wypoczywają, leżąc na podłodze w różnych pozycjach. Druga część wagonu to strefa rozrywki. Są tam trzy przedziały karaoke z monitorami i mikrofonami, a także automaty do gier telewizyjnych, już powoli zapominane w Europie. Z sentymentem można zasiąść i zmierzyć swoich sił w klasykach, takich jak Donkey Kong czy Galaxian.
Commuter to pociągi podmiejskie oraz kolej metropolitalna, obsługująca wielką aglomerację koreańskiej stolicy.
Sprinterem na lotnisko
Kolej miejska w Seulu została uruchomiona w 1974 r. i od tego czasu jest stale rozbudowywana. Dziś liczy 19 linii i obsługuje aż 619 stacji. Cała sieć ma w sumie 982 km, a pociągiem miejskim dotrzemy aż 95 km od centrum. W sieć kolei miejskiej włączona jest też linia metra nr 1. Codziennie z usług seulskiej kolei metropolitalnej korzysta 10 mln pasażerów.
AREX (Airport Express Train) to ekspresowe połączenie kolejowe Seulu z międzynarodowym i krajowym portem lotniczym, uruchomione w 2010 r. Pociągi rozpoczynają bieg na dworcu głównym w Seulu i docierają najpierw do krajowego lotniska Gimpo, następnie przeprawiają się przez Wielki Most Yeongjong na wyspę Yeongjong i kończą bieg w oddalonym o 62 km od Seulu międzynarodowym porcie lotniczym Incheon. Na trasie kursują składy zatrzymujące się na każdej stacji, oraz sprintery lotnisko – centrum, bez żadnych międzypostojów. W 2012 r. po podniesieniu prędkości maksymalnej ze 120 do 180 km/h czas przejazdu lotniskowymi ekspresami znacznie się skrócił. Dziś podróż zwykłym składem z lotniska Incheon do Seulu trwa 53, a sprinterem 43 minuty. Opłata na przejazd sprinterem jest o 100 proc. wyższa i wynosi 8000 wonów (24 zł). Pociągi AREX kursują w godzinach 6.00-23.00 co pół godziny.
W Seulu jest jeden główny dworzec kolejowy, zlokalizowany w pobliżu ścisłego centrum metropolii. Dworzec obsługuje ruch lokalny, międzyregionalny, system kolei dużych prędkości, jest także zintegrowany z siecią metra (linie 1 i 4). Pociągi dalekobieżne i KDP odjeżdżają z sześciu peronów naziemnej części stacji. W części podziemnej krzyżują się dwie linie metra. W 2010 r. otwarto zupełnie nową, podziemną część stacji, z której korzystają pociągi lotniskowe AREX. Dwa podziemne perony zbudowano siedem kondygnacji pod ziemią.