Model Darta Pesy już na torach [zdjęcia]

Model Darta Pesy już na torach [zdjęcia]

11 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W sieci pojawiły się zdjęcia pierwszego składu zespołowego Dart, produkcji Pesy. Przedstawiają pudło jednego z członów długo oczekiwanego pojazdu. Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnymi założeniami pierwszy skład z 20 przeznaczonych dla PKP Intercity miał być gotowy już na koniec ubiegłego roku.

Fot. Twitter

Umowę na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dart, PKP Intercity i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz podpisały w maju 2014 roku. Wartość projektu to ponad 1,3 mld zł. 70 proc. środków pochodzić będzie z funduszy UE. Składy są produkowane w fabryce w Bydgoszczy.

Jak zapewniał w połowie czerwca 2014 r. prezes Pesy Tomasz Zaboklicki, pierwszy Dart będzie gotowy pod koniec ubiegłego roku. W styczniu planowo miały się zacząć pierwsze badanie techniczne i testy sprawnościowe. Mimo opóźnień, termin ostatecznej dostawy nie uległ zmianie. Pesa ma dostarczyć PKP Intercity 20 tego typu elektrycznych zespołów trakcyjnych do października 2015 roku.

Darty będą kursować na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.


Pudło Darta już w barwach PKP Intercity. Fot. fordon_tram

Krótka charakterystyka Dartów (wg Pesy):

  • nowoczesny design, aerodynamiczna linia z zabudowanym sprzęgiem
  • lżejsza konstrukcja wykonana ze stali wysokiej wytrzymałości
  • standardy bezpieczeństwa zgodne z europejską normą EN 15227 /4 scenariusze zderzeniowe/
  • podłoga na jednej wysokości
  • siedzenia i przestrzeń pasażerska w standardzie Intercity
  • wydzielone przedsionki
  • bar dla pasażerów
  • komfortowe warunki pracy obsługi /oddzielny przedział i oddzielna toaleta/
  • mniejsza liczba pasażerów na jedną toaletę
  • udogodnienia dla niepełnosprawnych – winda, miejsca dla wózków, w pełni przystosowana toaleta
  • pojazd ekologiczny – 80proc. elementów konstrukcji podlega recyklingowi
  • własne systemy sterowania – opracowane przez inżynierów PESA, dostosowane do oczekiwań przewoźnika i energooszczędne
  • jednakowa średnica kół – w całym pojeździe 920 mm
  • falownik zamontowany na dachu (zwiększony komfort dla pasażerów z uwagi na wyciszenie)


Tak będzie wyglądał Dart. Wizualizacja Pesy Bydgoszcz