DM PKO BP negatywnie o akwizycji AWT przez Cargo

DM PKO BP negatywnie o akwizycji AWT przez Cargo

23 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ocenie Domu Maklerskiego PKO BP, PKP Cargo udowodniło, że potrafi reagować na bardzo trudne warunki rynkowe, ponieważ konsekwentne cięcie kosztów w spółce pozwala utrzymywać wyniki na spadającym i taniejącym rynku. Jednak, według analityków, przewoźnik decyduje się na ruch obarczony nieco zbyt dużym ryzykiem. A jest nim przejęcie prywatnego czeskiego przewoźnika AWT.

Fot. PKP Cargo

Dodatkowym ryzykiem jest również potencjalna presja ze strony związków zawodowych. Dlatego pomimo znaczącej poprawy efektywności na rynku polskim DM PKO BP tylko nieznacznie podwyższa cenę docelową z 89 na 93 zł i podtrzymuje rekomendację Trzymaj. 

PDO i rynek budowlany na plusie, traci intermodal

Analitycy oceniają Program Dobrowolnych Odejść jako sukces spółki. Do programu zgłosiło się ponad 3 tys. osób, czyli 11 proc. załogi PKP Cargo.

„Szacujemy wynikające z tego oszczędności (uwzględniające pensje, obciążenia pracodawcy i dodatkowe składowe wynagrodzenia) na ok. 140 mln zł w skali roku. Ze względu na nadmiar zatrudnienia w firmie, taki ruch nie obciąży sprawności funkcjonowania firmy. Koszt odpraw wyniesie 266 mln zł. Oznacza to zwrot z takiej inwestycji w przeciągu niecałych dwóch lat. Oceniamy to jednoznacznie pozytywnie” - argumentuje DM PKO BP.

Z analiz Domu Maklerskiego wynika również, że nowa perspektywa unijna zwiastuje znaczące zwiększenie przewozu kruszyw w 2016 r. Po stagnacji w 2015 r. segment budowlany może wzrosnąć o 11 proc., a w 2016 r. same budownictwo drogowe o ponad 30 proc. W ocenie DM PKO BP obciążeniem może być transport intermodalny, który przy spadających cenach ropy naftowej traci swoją konkurencyjność.

Przejęcie AWT na cenzurowanym

Sporo wątpliwości DM PKO BP budzą działania akwizycyjne PKP Cargo względem AWT. W ocenie analityków argumentami przemawiającymi za tym działaniem jest tani koszt finansowania przejęcia AWT oraz synergie wynikające z ruchu transgranicznego. Jednak, choć przejęcie czeskiej spółki zwiększyłoby potencjał przewozowy PKP Cargo o niemal 10 proc., to jest ono oceniane przez specjalistów z Domu Maklerskiego „lekko negatywnie”.

„Naszym zdaniem, w krótkim terminie nie spowoduje to dużej kontrybucji do zysku netto czy zdolności do generowania gotówki. W dłuższym terminie problemem jest wygaszanie kopalń należących do NWR’u w Czechach i degradacja znaczenia aktywów obsługujących ten transport” - czytamy w raporcie DM PKO BP.

AWT posiada 8 proc. udziałów w rynku przewozowym w Czechach w 2013 r. Spółka operuje także w innych krajach regionu (Słowacja, Słowenia, Węgry, Polska, Niemcy, Rumunia, Bułgaria i Chorwacja) ale, z ocenie analityków DM PKO BP nie jest to aktywność znacząca.

Zwracają oni również uwagę na wiek taboru AWT, porównywalny z flotą PKP Cargo, gdzie średni wiek wagonów to 28 lat.

W tzw. pakiecie akwizycyjnym PKP Cargo miałoby również przejąć spółkę rekultywacyjno-budowlaną, która, zdaniem DM PKO BP, kompletnie nie pasuje do biznesu PKP Cargo.

Podpowiadają, że twardą synergią wynikającą z przejęcia AWT powinny być oszczędności na remontach wagonów. Korzystając z aktywów PKP Cargo, AWT może, ich zdaniem, docelowo oszczędzić kilka milionów złotych rocznie na remontach wagonów.

„Podsumowując – uważamy przejęcie AWT za dość ryzykowny ruch. Główne ryzyka to trudny główny partner biznesowy (NWR), stara flota, trudny rynek ze spadającymi cenami i według naszych założeń niewielki wpływ na generowanie gotówki przez grupę. Główne pozytywne strony przejęcia to tanie finansowanie, szczególnie uwzględniając nieefektywną dotąd strukturę kapitałową PKP Cargo, synergie wynikające z dodatkowego ruchu w AWT (potencjalnie wygenerowanego eksport do Czech i tranzyt) oraz oszczędności na naprawie taboru w AWT” - czytamy w raporcie.