PLK tworzą infrastrukturę dla krakowskiej kolei aglomeracyjnej

PLK tworzą infrastrukturę dla krakowskiej kolei aglomeracyjnej

09 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują inwestycje w rozwój kolei aglomeracyjnej skupionej wokół Krakowa. Zalążkiem tego projektu stała się linia Kraków Główny - Wieliczka Rynek obsługiwana od grudnia ubiegłego roku nowoczesnym taborem Kolei Małopolskich. Realizowane i planowane są kolejne przedsięwzięcia, które usprawnią ruch nie tylko w stolicy Małopolski, ale i w całym regionie.

Fot. Rafał Wilgusiak

Po trasie do Wieliczki, kolejnym krokiem do budowy kolei aglomeracyjnej w Małopolsce jest łącznica na lotnisko w Balicach. Tu już wiadomo, że od września tego roku pasażerowie pojadą na tej trasie Kolejami Małopolskimi. Kolejne priorytetowe połączenia to obsługa linii: Tarnów - Kraków - Trzebinia.

Dotychczas, w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 zarządca infrastruktury zainwestował w poprawę połączeń regionalnych i aglomeracyjnych 3,3 mld złotych. –  To daje średnio ok. 450 mln zł rocznie – mówi Marcin Mochocki, dyrektor ds. strategii i planowania w PKP PLK.

Większość tych środków przeznaczono na kompleksową modernizacją linii E30 Kraków - Rzeszów, która nie tylko usprawni ruch między Małopolską a Podkarpaciem, ale również poprawi komunikację na odcinku Kraków - Tarnów. Ta sztandarowa inwestycja PKP PLK na terenie województwa małopolskiego przebiega sprawnie, czego, niestety, nie można powiedzieć o E30 w kierunku Katowic. Tu prace nabiorą rozpędu dopiero na początku 2016 roku.

Obok wielomiliardowych inwestycji PKP PLK prowadzi także mniej spektakularne projekty poprawiające warunki podróżowania w Małopolsce. Pod koniec stycznia zarządca podpisał umowę na budowę łącznicy w Suchej Beskidzkiej, która skróci czas przejazdu między Krakowem a Zakopanem o 20-25 minut.

Oprócz inwestycji współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Polskie Linie Kolejowe prowadzą też przedsięwzięcia ze środków własnych. Do takich należy np. ukończona modernizacja linii z Krakowa przez Kozłów w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej i Warszawy.

– Dzięki inwestycjom w poprawę jakości infrastruktury wygenerujemy efekt w postaci zwiększonej liczby pociągów, które będą korzystały z tras w kierunku do i z Krakowa. To jest absolutnie decydującym czynnikiem, który buduje atrakcyjność transportu kolejowego i zapewnia dużą częstotliwość połączeń kolejowych w obrębie aglomeracji krakowskiej – mówi Marcin Mochocki.

W ramach tego projektu poprawi się m.in. przepustowość w stacji Słomniki i Miechów. W tym roku zostaną wybudowane perony przy czwartym torze. – Tego rodzaju działania są istotne, gdyż pociąg regionalny, zatrzymując się na takim przystanku ma możliwość zjechania z głównego toru na boczny, przez co umożliwi bezkolizyjny przejazd szybkim pociągom, takim jak Pendolino  – tłumaczy Włodzimierz Żmuda, dyrektor regionu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Takie elementy infrastruktury godzą ruch dalekobieżny z lokalnym.

Na trasie Kraków - Kozłów przewrócone zostały już parametry konstrukcyjne linii. Brakuje tylko taboru, któryby to wykorzysta. Jednak to powinno się zmienić wraz z rozwojem Kolei Małopolskich.

Na tym nie koniec. PKP Polskie Linie Kolejowe mają już gotowe plany inwestycyjne na lata 2014-2020. Głównym projektem, z punktu widzenia ruchu aglomeracyjnego, jest rozbudowa linii średnicowej w Krakowie (na odcinku Kraków Główny-Kraków Płaszów) z dwóch do czterech torów wraz z przebudową wszystkich obiektów inżynieryjnych zlokalizowanych w mieście. W ramach przedsięwzięcia powstanie m.in. nowy most nad Wisłą. Drugą ważną inwestycją jest budowa łącznicy między Krakowem Zabłociem a Krakowem Krzemionkami. To pozwoli skrócić o kolejne minuty trasę z Krakowa do Zakopanego.