Pro Kolej: likwidacja „Szczucinki” pod rozwagę

Pro Kolej: likwidacja „Szczucinki” pod rozwagę

13 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po publikacji naszego tekstu pt. Droga rowerowa śladem linii Tarnów-Szczucin, 11 marca Fundacja Pro Kolej skierowała do marszałka województwa małopolskiego apel z prośbą o odrzucenie propozycji dalszego ograniczania znaczenia kolei w regionie i przeciwdziałania wszelkim pomysłom likwidacji infrastruktury kolejowej.

Fot. Youtube

10 marca „Kurier Kolejowy” opublikował tekst pt. Droga rowerowa śladem linii Tarnów-Szczucin, który wywołał wiele kontrowersji i komentarzy wśród naszych czytelników.

Pomysł, zgłoszony przez lokalnych samorządowców z północnego-wschodu województwa, wzbudził również zaniepokojenie Fundacji Pro Kolej. Na początku marca samorządowcy zaprezentowali marszałkowi Markowi Sowie koncepcję rozbiórki istniejącej linii kolejowej nr 115 – na całej jej długości pomiędzy Tarnowem a Szczucinem – a następnie wykorzystania terenu kolejowego do budowy ścieżki rowerowej.

W opinii Fundacji likwidacja sprawnej infrastruktury kolejowej jest sprzeczna z podstawowymi założeniami polityki transportowej Unii Europejskiej i jako taka nie powinna być realizowana przy wsparciu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Pro Kolej utrzymuje nawet, że nie powinna być realizowana w ogóle.

„Jeśli Polska utrzyma się na stabilnej ścieżce rozwoju gospodarczego i zbliżymy się do poziomu rozwoju krajów zachodnioeuropejskich transport szynowy – po okresie kryzysu – znów zyska na znaczeniu. Ale do tej dobudowy niezbędna będzie rozwinięta infrastruktura – również ta dziś niewykorzystywana.  Dlatego proponowanie społeczeństwu czy lokalnym odbiorcom ładunków, by na niemal 50 -kilometrowej trasie zamiast transportu szynowego korzystali wyłącznie z samochodów i rowerów, trzeba uznać za krótkowzroczne” - twierdzi Fundacja Pro Kolej.