Siedem zaczętych zadań z WPIK wyjdzie poza 2015 r.

Siedem zaczętych zadań z WPIK wyjdzie poza 2015 r.

27 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wiadomo już, że siedem projektów realizowanych przez PKP PLK w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 nie ma szans na ukończenie w tym roku i będzie kontynuowane w perspektywie finansowej 2014-2020. Dotyczy to m.in. prac modernizacyjnych na trasach: E30, E75, liniach: radomskiej i łódzkiej, a także budowy łącznicy w Krakowie.

Fot. Rafał Wilgusiak

Status projektów, których realizacja już się rozpoczęła, a nie uda się ich zakończyć w obecnej perspektywie budżetowej UE uregulowała Rada Ministrów podejmując uchwałę ws. aktualizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015.

Siedem zadań rozpoczętych w perspektywie 2007-2013, dla których planowana jest kontynuacja w perspektywie 2014-2020, opiewa na kwotę 4 mld 677 mln zł, w tym 3,1 mld zł ze środków UE, 0,61 mld zł ze środków budżetu państwa oraz 0,94 mld zł ze środków własnych PKP PLK (z czego 0,78 mld zł pochodzących z kredytu EBI i 0,16 mld zł pochodzących z emisji obligacji). Po 2015 r. projekty będą finansowane ze środków europejskich nowej perspektywy - ale dopiero po udzieleniu zgody przez Komisję Europejską.

Wśród tych projektów są:

  • modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków (wartość zadania 2,55 mld zł) – okres realizacji 2009-2018,
  • modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom, LOT: A, B, F ( 811,9 mln zł) – okres realizacji 2009-2020,
  • modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka – Tłuszcz - Sadowne (390,46 mln zł) – okres realizacji 2012-2016,
  • modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łódź, etap II, Lot A - odcinek Warszawa Zachodnia – Miedniewice/Skierniewice (89,39 mln zł) – okres realizacji 2009-2018,
  • modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot C – pozostałe roboty (84,62 mln zł) – okres realizacji 2010-2018,
  • projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk: most + dwutorowa linia kolejowa (379,82 mln zł) – okres realizacji 2014-2016,
  • budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki (364,25 mln zł) – okres realizacji 2007-2017.

Do czasu ogłoszenia decyzji Komisji Europejskiej o udzieleniu dofinansowania powyższym projektom, zabezpieczeniem wydatków będą środki PLK pochodzące z kredytów EBI i z emisji obligacji. W przypadku konieczności zaangażowania środków z budżetu państwa, będą one pochodzić z dodatkowej puli środków ponad kwotę wynikającą z wyliczenia 18 proc. prognozowanych w latach 2016-2019 wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Warto jednak zaznaczyć, że w aktualizowanym WPIK znalazło się 18 nowych projektów, co pozwala sądzić, że niewykorzystane środki UE na opóźnione projekty nie przepadną.

Poza tym w celu ograniczenia planowanego zaangażowania środków budżetu państwa, rząd podejmie działania, aby również dla części zadań z listy głównej WPIK pozyskać dofinansowanie z unijnego budżetu na lata 2014-2020. Dotyczy to, w szczególności, następujących projektów:

  • prace na linii kolejowej 273 na odc. Rudna Gwizdanów-Głogów (wartość zadania 56,4 mln zł) – okres realizacji 2015,
  • budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina-Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka –Chabówka (47,5 mln zł) – okres realizacji 2015-2016,
  • prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014-2020 (47,9 mln zł) – okres realizacji 2014-2016,
  • przebudowa infrastruktury obsługi podróżnych na stacjach i przystankach w celu dostosowania do obsługi osób o ograniczonej mobilności (40 mln zł) – okres realizacji 2014-2016,
  • modernizacja infrastruktury kolejowej w obrębie peronów stacji Poznań Główny po stronie zachodniej z dostosowaniem jej do obsługi osób niepełnosprawnych (52,4 mln zł) – okres realizacji 2014-2016,
  • wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji administracyjnych dla linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny -Szczecin Dąbie (50 mln zł) – okres realizacji 2015-2017,
  • dla części zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 4 -Centralna Magistrala Kolejowa” (918,6 mln zł) – okres realizacji 2010-2016.

Dla tych zadań przyjęto, że po 2015 r. koszty inwestycji będą finansowane ze źródeł krajowych - budżetu państwa i środków własnych PKP PLK, pochodzących m.in. z emisji obligacji oraz kredytu EBI.

Zobacz pełny wykaz zadań przyjętych do realizacji w ramach WPIK do 2015 roku

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przystanek lotniskowy w Szymanach nabiera kształtu Przystanek lotniskowy w Szymanach nabiera kształtu
Następny artykuł Unijne wsparcie dla układu kolejowego Portu Gdynia Unijne wsparcie dla układu kolejowego Portu Gdynia