Polska chce wybudować KDP ze środków EFSI

Polska chce wybudować KDP ze środków EFSI

23 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jeszcze przed wakacjami ma zacząć funkcjonować nowy Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFSI). Jego celem jest pobudzenie w Europie inwestycji o wartości co najmniej 315 mld euro. Na wstępnej liście projektów zgłoszonych przez Polskę znajduje się ok. 250 inwestycji, z czego 46 to projekty kolejowe, w tym najważniejszy: budowa KDP.

Fot. YouTube

W miniony wtorek doszło do zawarcia porozumienia ministrów finansów krajów Unii Europejskiej w sprawie projektu powołującego Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych. Tworzony podmiot będzie dysponował bazą kapitałową w wysokości 21 mld euro, z czego 16 mld euro stanowić będą gwarancje budżetu UE, a 5 mld euro wyasygnuje Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Dzięki lewarowaniu na rynkach finansowych zdolność inwestycyjna EFSI ma wzrosnąć do 60 mld euro. Komisja Europejska liczy na to, że w skali najbliższych trzech lat powinno to doprowadzić do wygenerowania inwestycji o wartości co najmniej 315 miliardów euro.

Według deklaracji ministra finansów Mateusza Szczurka Polska poprzez rządowe podmioty, takie jak BGK oraz PIR, zasili fundusz kwotą wynoszącą do 8 miliardów euro. Nasz kraj nie jest jedynym, który zadeklarował tak wysokie kwoty.

– Francja, Włochy i Niemcy zadeklarowały wpłacić po około 8 miliardów euro na inwestycje finansowane przez EFSI. Hiszpania ogłosiła, że wpłaci 1,5 miliarda euro, a Luksemburg około 100 milionów – wylicza Jyrki Katainen Jyrki Katainen, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. miejsc pracy, wzrostu, inwestycji i konkurencyjności.

Wytyczne Rady Europejskiej mówią, że utworzenie EFSI powinno nastąpić nie później niż do końca czerwca 2015 roku. Na wtedy zaplanowano również rozpoczęcie wsparcia dla konkretnych projektów inwestycyjnych. Nad wyborem poszczególnych przedsięwzięć czuwać ma grupa niezależnych ekspertów, a priorytetowe będą realizacje związane z infrastrukturą, energetyką oraz badaniami i rozwojem.

Na wstępnej liście projektów zgłoszonych przez Polskę znajduje się 46 projektów związanych z kolejami. Wiele z nich ubiega się o kwoty nieprzekraczające 100 mln, ale z podsumowania ich wszystkich wynika, że nasz rząd stara się o 17,9 mld euro.

Projekty dotyczą inwestycji taborowych, budowy i modernizacji linii kolejowych oraz tworzenia infrastruktury wsparcia, jak np. komputerowych systemów zarządzania ruchem.

Blisko połowa środków z EFSI ma zostać przeznaczona na dofinansowanie słynnego „Igreka”, czyli Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. Wartość tej inwestycji oszacowana jest na 7,5 mld euro.

Drugą pod względem wartości inwestycją jest rozbudowa i modernizacja linii kolejowych w okolicach Nowego Sącza. Rząd chce dofinansowania budowy linii Podłęże - Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka - Nowy Sącz. Z uwagi m.in. na trudny teren budowy projekt ten kosztuje prawie 1,5 mld euro. PKP chciałyby też wybudować za 1 mld euro kolej wysokich prędkości w korytarzu Bałtyk-Morze Północne. Nie podano jednak szczegółów, którego konkretnie odcinka korytarza miałaby dotyczyć - prawdopodobnie chodzi o Centralną Magistralę Kolejową.

Ponadto, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło projekty zakupu i modernizacji nowych lokomotyw przeznaczonych do wynajmu długoterminowego dla przewoźników. MIR chce zrobić zakupy za 3 mld euro.

Wśród mniejszych projektów jest np. rozbudowa sieci trójmiejskiej SKM do Wejherowa oraz rozdzielenie ruchu w obie strony, by nie powstawały zatory. Pasażerów powinny ucieszyć plany modernizacji przez PKP Intercity 250 wagonów obsługujących połączenia TLK. Inwestycja ma kosztować niecałe 150 mln euro. Jednocześnie PKP Intercity chciałoby uzyskać dofinansowanie w wysokości prawie 400 mln euro na zakup 30 nowych elektrycznych lokomotyw do obsługi połączeń TLK.