Pierwsze konsultacje ws. rozbudowy PKM do Bytowa

Pierwsze konsultacje ws. rozbudowy PKM do Bytowa

24 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Bytowie odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne, związane z procedurą opracowywania studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej nr 212. Odbudowa odcinka od Lipusza do Bytowa ma być kolejnym etapem tworzenia spójnej sieci PKM - po wybudowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna.

Fot. bytow.com.pl

Planowane rozwiązanie otwiera trójmiejską metropolię na Kaszuby umożliwiając dojazd mieszkańców i turystów do Kartuz, Kościerzyny i Bytowa, a także ułatwiając i znacznie przyspieszając podróż z głębi województwa do Trójmiasta.

Pomorska Kolej Metropolitalna oraz linia Gdynia-Kościerzyna będą gotowe już w tym roku. Tzw. „Kościerski korytarz kolejowy" będzie w pełni przejezdny z prędkością 120 km/h (prawie na całej linii) w czerwcu. Pasażerowie muszą jednak liczyć się z innymi niedogodnościami, tj. przebudową peronów Gdańsk Osowa i Gdynia Wielki Kack. Według planów, prace mają zakończyć się tam pod koniec 2015 r. Natomiast PKM będzie gotowe w pełni już we wrześniu.

Kolejnym krokiem do budowy spójnej sieci połączeń PKM w województwie jest rewitalizacja linii 212.


Obecny stan linii kolejowej prowadzącej do Bytowa (fot. UM Bytów)

Inwestycja jest wpisana do Regionalnego Programu Strategicznego Mobilne Pomorze jako przedsięwzięcie strategiczne. Oprócz przywrócenia połączenia kolejowego do Bytowa, w mieście ma też powstać węzeł transportu zbiorowego, skupiający w jednym miejscu parkingi dla samochodów i rowerów, postój taxi, przystanek komunikacji miejskiej, budynek dworca PKP i PKS.

Dlaczego PKM? Ponieważ od początku budowy nowej 18-kilometrowej linii, łączącej południowe dzielnice Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie, zarząd PKM wskazywał, że to jest rodzaj „przyczółku” i wstęp do szerszego programu rozwoju kolei w regionie.

Wczoraj odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne dla mieszkańców, podczas którego prezentowane były rozwiązania projektowe dla remontu odcinka Lipusz - Bytów.

Po raz pierwszy mieszkańcy Bytowa i sąsiednich gmin mogli poznać szczegóły przygotowywanego na zlecenie władz miasta projektu, szanse jego realizacji oraz bardzo wstępne koncepcje architektoniczne przystanków, nawiązujące do „czerwonej wstążki” Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obecny na spotkaniu Krzysztof Rudziński, prezes PKM omówił główne założenia projektu, jednocześnie wskazując na społeczne podejście do rewitalizacji linii kolejowej.


Koncepcja przystanku w Bytowie (wizualizacja Biura Projektów Budownictwa Komunalnego)

Biuro projektów, na zlecenie Gminy Bytów, opracowuje obecnie studium wykonalności oraz dokumentację projektową wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia. Studium przewiduje trzy warianty: zmianę czoła pociągu na stacji Lipusz dla pociągów w kierunku Kościerzyny (wariant 1), przesiadkę do podstawionego pociągu na stacji Lipusz dla pociągów w kierunku Kościerzyny (wariant 2) oraz budowę nowej stacji Lipusz Północ i przejazd pociągów w kierunku Kościerzyny bez konieczności wjazdu na obecną stację Lipusz (wariant 3).

Na jednym spotkaniu nie koniec. Przewidziane są kolejne konsultacje społeczne, podczas których zostaną przedstawione zastosowane rozwiązania techniczne. Władze Bytowa zapowiadają, że odpowiednio wcześniej pojawi się informacja o miejscu i terminie spotkania. Samo studium wykonalności dla linii 212 ma powstać do 31 sierpnia.