PLK zintegrują system sterowania na całej sieci

PLK zintegrują system sterowania na całej sieci

11 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają utworzyć Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego (CBRK) oraz Regionalne Centrum Sterowania i Zarządzania Ruchem Kolejowym (RCS). Pozwoli to na sprawniejsze zarządzanie i kierowanie pociągami na sieci PLK. Projekt będzie wdrażany etapami, z których pierwszy ma być realizowany w perspektywie finansowej 2014-2020.

Fot. CAF

Głównymi elementami nowej infrastruktury będą wspomniane centra, które zastąpią obecną Główną Dyspozyturę i Ekspozytury Zarządzania Ruchem Kolejowym oraz stanowiska pracy dyżurnych ruchu w nastawniach miejscowych/lokalnych centrach sterowania (LCS). CBRK i RCS wraz z obiektami wykonawczymi zostaną wyposażone w systemy zdalnego sterowania, kierowania (kd) i zarządzania ruchem kolejowym. Oprócz tego w RCS powstaną stanowiska obsługi systemu informacji pasażerskiej, monitoringu stacji i przystanków osobowych, diagnostyki urządzeń srk.

Przedsięwzięcie to reakcja zarządcy na stwierdzone niedogodności w toku eksploatacji sieci kolejowej. Obecnie największą bolączką PLK jest niejednorodność i brak integracji pomiędzy różnymi systemami sterowania, kierowania i zarządzania ruchem kolejowym, systemami informacji pasażerskiej, systemami diagnostyki urządzeń srk oraz niedostateczna efektywność zarządzania procesem eksploatacyjno-przewozowym.

Mankamentami obecnego systemu są też: utrudniony przepływ danych pomiędzy poszczególnymi jednostkami związanymi z realizacją procesu przewozowego i brak automatyzacji przepływu niektórych informacji. Do tego dochodzą ograniczone możliwości wykorzystania, adaptacji i rozbudowy aktualnych siedzib Głównej Dyspozytury i Ekspozytur Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Realizacja projektu scentralizuje i zautomatyzuje prowadzenie ruchu pociągów - co powinno przyczynić się do większej ich punktualności. Jednocześnie poprawi się przepływ informacji na poszczególnych poziomach zarządzania procesem przewozowym. Jak zapewnia PLK, zwiększy się nadzór i monitorowanie stanu urządzeń i skuteczność zarządzania w sytuacjach zagrożeń oraz sytuacjach kryzysowych. Budowa CBRK i RCS umożliwi też sprawniejsze zarządzanie procesem szkoleń (funkcja centrów szkoleniowych) i racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury. Ponadto, spadnie liczba dewastacji infrastruktury kolejowej i poprawią się warunki pracy osób odpowiedzialnych za ten obszar.

Inwestycja zostanie przeprowadzona etapami. Zakres pierwszego etapu powinien obejmować częściowe uruchomienie RCS oraz CBRK i zależeć będzie od czasu oraz kosztów wdrożenia projektu, a także możliwości finansowych zamawiającego.

Na razie PLK szukają wykonawcy, który przygotuje studium wykonalności dla całego przedsięwzięcia. Firma, która zostanie wyłoniona w przetargu, będzie miała 17 tygodni na przygotowanie niezbędnej dokumentacji (od dnia podpisania umowy). Oferty można składać do 19 czerwca.