PKP Cargo chce poprawić wyniki w połowie roku

PKP Cargo chce poprawić wyniki w połowie roku

12 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Na przełomie II i III kwartału 2015 roku PKP Cargo zamierza przedstawić strategię terminalową – poinformował podczas konferencji nt. wyników finansowych I kwartału prezes spółki Adam Purwin.

Fot. AM

Adam Purwin powiedział, że strategia uwzględniać będzie potencjał 25 terminali posiadanych przez PKP Cargo oraz baz będących w dyspozycji PKP SA. Ma zapewnić spółce pozycję głównego podmiotu na rynku towarowym na wschodnich granicach Unii Europejskiej.

Komentując słabsze wyniki I kwartału 2015 roku szef PKP Cargo stwierdził, że początek roku w tej branży jest zawsze trudny, zaś w tym roku sytuację dodatkowo pogorszyła trudna sytuacja branży górniczej i wciąż odczuwalne skutki konfliktu na Ukrainie, ograniczające przewóz stali.

Jednocześnie, jak przekonywał prezes Purwin, obniżone w grudniu 2013 roku stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wywołały presję klientów na obniżenie cen usług. Mimo tego w I kwartale PKP Cargo miała 56 proc. udział w rynku, liczony według pracy przewozowej, a rentowność EBIDTA (przed odpisami amortyzacyjnymi) na poziomie 13,3 proc. Na konkurencyjność PKP Cargo wpływają remonty linii kolejowych. – Prędkość składów towarowych to obecnie 23 km/h, ale liczymy że za kilka lat będzie to już  40-50 km – powiedział Adam Purwin.

Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ocenił, że w III kwartale powinnien nastąpić zdecydowany wzrost przewozów towarowych. Wskazują na to analizy planów inwestycji finansowanych, m.in. z nowych środków unijnych perspektywy 2014-2020.

Łukasz Hadyś, członek zarządu ds. finasnowych PKP Cargo dodał z kolei, że spółka ma obecnie 1 mld zł wolnych środków w gotówce i liniach kredytowych.

Szef PKP Cargo poinformował, że konsolidację działalności spedycyjnej PKP Cargo chce prowadzić w ramach korytarzy transportowych i dlatego interesuje się przejęciami spółek w Czechach i na Słowacji oraz w Niemczech.

Dodał, że ok. 100 mln zł oszczędności przyniósł spółce poprzedni Program Dobrowolnych Odejść (objął 3041 osób), zatem tegoroczny PDO należy traktować w kategorii dobrej inwestycji. – Jesteśmy w stanie wykonać większą pracę przewozową, mając o 15 proc. mniej pracowników – powiedział prezes Purwin.

Wdrażając Program Dobrowolnych Odejść spółka zatrudnia jednocześnie nowych maszynistów, gdyż obecnie średnia wieku dla 4300 prowadzących lokomotywy to 50 lat. Dlatego w I kwartale spółka zatrudniła 162 nowych maszynistów, zaś ogółem w 2014 r. ich grono zwiększyło się o 500 nowych osób.