Od stycznia tego roku do rafinerii Lotos w Gdańsku zaczęto dostarczać cysternami ropę naftową z lubuskich złóż należacych do Polskiego Górnictwa Naftowegi i Gazownictwa. Dotychczas surowiec do gdańskiej rafinerii trafiał głównie rurociągiem Przyjaźń oraz drogą morską przez Naftoport.
Od początku tego roku cysternami kolejowymi dostarczany jest też urobek ze złóż kopalni gazu ziemnego i ropy naftowej Lubiatów należącej do PGNiG. Przewozy realizuje spółka Lotos Kolej.
Dostawy surowej ropy cysternami Lotos Kolej to efekt podpisanej w 2013 r. przez Lotos i PGNiG pięcioletniej umowę na dostawy ropy z krajowych kopalń PGNiG. Większość surowca dostarczanego z PGNiG do rafinerii w Gdańsku pochodzi z największej w kraju kopalni Lubiatów. Dostawy surowca dla Grupy LOTOS będą realizowane w latach 2015 – 2019 z możliwością przedłużenia umowy na czas nieoznaczony.
Jednorazowo PGNiG dostarcza ok. 1,5 tys. ton, a zakontraktowana ilość ropy pozwala na organizację nadań kolejowych co drugi dzień. Jej odbiór i przerób w Gdańsku umożliwia specjalny terminal do rozładunku o wydajności 0,5 mln t/r. Zgodnie z umową rocznie do Grupy LOTOS ma trafiać ok. 275 tys. ton ropy naftowej.
Surowiec z bocznic oddziału PGNiG w Zielonej Górze transportuje do Gdańska spółka Lotos Kolej. To nie jedyna forma współpracy tego przewoźnika z PGNiG. Kolejowa spółka Lotosu przejęła kompleksową obsługę manewrową bocznic PGNiG w Barnówku (woj. zachodniopomorskie) i Wierzbnie (woj. lubuskie). Przewozi też siarkę wydobywaną w kopalni Lubiatów do zakładu Grupy Azoty w Policach.
– Ropa pochodzi z polskich kopalń i cieszę się, że nasz partner – PGNiG – rozwija krajowe wydobycie i zaopatruje nas w lekką, wysokiej jakości niskosiarkową ropę, którą przerabiamy wraz z innymi gatunkami surowca, maksymalizując i optymalizując naszą produkcję – poinformował Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos S.A.