Transport miejski Wystawa zabytkowych tramwajów w Warszawie

Wystawa zabytkowych tramwajów w Warszawie

20 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W sobotę na stołeczne ulice powróciły zabytkowe tramwaje turystycznej „T”. Przy tej okazji na pl. Narutowicza zorganizowano okolicznościową wystawę historycznych pojazdów. Pojawił się na niej m.in. najstarszy wagon typu A z roku 1907 z tablicami kierunkowymi w języku polskim i rosyjskim.

Fot.AM

Rok 2015 jest jubileuszowym, 20. sezonem kursowania linii „T”. Z okazji tej rocznicy 20 czerwca na Placu Narutowicza można było zobaczyć i wejść do kilku zabytkowych pojazdów szynowych.

W jednym z nich zorganizowano wystawę fotograficzną, na której prezentowano zdjęcia obrazujące historię linii oraz 35 lecia Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.  Prezentacja cieszyła się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród dzieci. Sesję fotograficzną na tle zabytkowych pojazdów zrobiła sobie także para nowożeńców.

Publiczność, która pojawiła się na placu Narutowicza mogła z bliska obejrzeć cztery pojazdy:
Model A (nr tab. 43) – wyprodukowany w 1907 roku przez firmę Falkenried dla Warszawy. Pochodzi z pierwszej serii wagonów elektrycznych i jest najstarszym tramwajem, będącym w posiadaniu Spółki. Jest to także pierwszy, który kursował w 1995 na linii T.
Model Lw (nr tab. 541) – wyprodukowany w 1925 roku przez firmę Linke-Hoffmann. Do Warszawy takie wagony trafiły dopiero w drugiej połowie lat 40. XX wieku;
Model 13N (nr tab. 407) – wyprodukowany w 1957 roku przez firmę Konstal Chorzów dla Warszawy. Kursował liniowo do końca grudnia 2012 roku;
Model 105 N (nr.tab.1001) Tramwaj wyprodukowany w 1975 roku w chorzowskich zakładach Konstal. Jest pierwszym seryjnym tramwajem typu 105N dostarczonym do Warszawy. Kursował w Warszawie w ruchu liniowym do końca 2013 roku, wyremontowany w 2014 r., został doprowadzony do stanu fabrycznego.

Tramwaj K wyprodukowany został przez Gdańską Fabrykę Wagonów w 1940 roku. Do 1945 roku kursował w Berlinie (dlatego potocznie nazywany jest „Berlinką”), później do 1975 r. w Warszawie. Wyremontowany w latach 2013-2014, został doprowadzony do stanu z połowy lat 70-tych XX w, kiedy to zostały wycofywane z eksploatacji.

Tramwaj 102N (nr taborowy 5)  wyprodukowany był w 1969 roku w chorzowskich zakładach Konstal. Kursował w Poznaniu do 2003 roku, sprowadzony do Warszawy w 2004 roku. Wyremontowany w 2008 roku -  doprowadzony do stanu fabrycznego.

Warszawski Tramwaj Promocyjny (nr taborowy 1006) to wagon typu 105 wycofany w styczniu 2011 r. z ruchu liniowego. Został gruntowanie odnowiony, zaś jego wnętrze zmodernizowane. Do aranżacji wnętrza zastosowano drewno oraz stylowe dodatki (rolety, kinkiety). Dla wygody pasażerów zastosowano łączony układ siedzeń oraz zamontowano pięć stołów. Aby odróżnić Warszawski Tramwaj Promocyjny od pozostałych wagonów liniowych opracowano specjalny projekt kreacji zewnętrznej, nawiązujący do obecnych miejskich barw Warszawy (żółto-czerwonych).