PLK otrzymają 7,5 mld zł z CEF na wszystkie zgłoszone projekty

PLK otrzymają 7,5 mld zł z CEF na wszystkie zgłoszone projekty

29 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska zaproponowała dziś, by przyznać unijne fundusze w wysokości 13,1 mld euro 276 projektom w dziedzinie transportu wybranym w pierwszym zaproszeniu do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Wśród nich jest 9 projektów zgłoszonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe m.in. modernizacja Rail Baltiki, E20, E59, E75 i przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Korzystając z funduszy z unijnego instrumentu finansowego CEF w ramach pierwszego naboru wniosków PKP PLK wystąpiło o finansowanie modernizacji linii kolejowych o łącznej długości 570 km. Wśród nich jest siedem inwestycji o wartości ponad 10 mld zł. Prace będą dotyczyć najważniejszych linii kolejowych w Polsce, kluczowych dla dalszego budowania potencjału rozwoju transportu kolejowego w naszym kraju. Wśród nich są:

  • prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław-Poznań, etap IV, odcinek granica woj. dolnośląskiego-Czempiń (koszt całkowity – 370,94 mln euro, dofinansowanie z UE – 284,77 mln euro);
  • prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań, odcinek Sochaczew-Swarzędz. Jest to końcowy etap modernizacji odcinka Warszawa-Poznań, który obejmie m.in. przebudowę dużych stacji (koszt całkowity – 614,30 mln euro, dofinansowanie z UE – 461,77 mln euro);
  • prace na linii kolejowej Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447) obejmą 49 km torów i pozwolą na likwidację tzw. wąskiego gardła na wjeździe do Warszawy (koszt całkowity – 82,69 mln euro, dofinansowanie z UE – 61,59 mln euro);
  • prace na linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki-Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska). Realizacja projektu umożliwi m.in.: sprawniejszą obsługę ruchu towarowego na obszarze aglomeracji warszawskiej, uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego oraz likwidację tzw. wąskich gardeł w Warszawskim Węźle Kolejowym (koszt całkowity – 92,70 mln euro, dofinansowanie z UE – 78,79 mln euro);
  • prace na linii E75 na odcinku Sadowne-Białystok oraz pozostałe prace na odcinku Warszawa Rembertów-Sadowne. Jest to element składowy priorytetowego przedsięwzięcia w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie, który połączy Warszawę (przez Kowno i Rygę) z Tallinem. Projekt obejmuje ok. 213 km torów (koszt całkowity – 244,01 mln euro, dofinansowanie z UE – 185,94 mln euro);
  • prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Prace obejmą ok. 288 km i umożliwią znaczne skrócenie czasów przejazdów w relacjach między Poznaniem a Szczecinem, zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych (koszt całkowity – 531,61 mln euro, dofinansowanie z UE – 437,41 mln euro);
  • poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych na linii nr 4 – CMK (na odcinku od 127 km do 147 km) poprzez likwidację skrzyżowań w poziomie torów i budowę wiaduktów drogowych (koszt całkowity – 4,13 mln euro, dofinansowanie z UE – 3,51 mln euro).

Poza siedmioma wnioskami dotyczącymi robót budowlanych, PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły także, reprezentując zagranicznych partnerów, dwa wnioski o dofinansowanie prac studialnych związanych z wdrażaniem i rozwojem kolejowych korytarzy towarowych. W imieniu narodowych zarządców infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacja dla korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie, zaś w imieniu zarządców z Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch dla korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. Projekt pn. „Ustanowienie towarowego korytarza kolejowego Morze Północne – Bałtyk i jego dalszy rozwój mający na celu poprawę warunków dla międzynarodowego transportu kolejowego” warty 8,26 mln euro otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,13 mln euro, zaś przedsięwzięcie „Badania i działalność na rzecz wzmocnienia transportu towarów w korytarzu kolejowym Bałtyk-Adriatyk” oszacowane na 2,91 mln euro dostanie wsparcie w wysokości 1,45 mln euro.

– Projekty, które wybraliśmy, będą służyć zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom dzięki modernizacji infrastruktury i usunięciu wąskich gardeł. Ta bezprecedensowa inwestycja wniesie znaczny wkład w realizację programu Komisji na rzecz wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Realizacja transeuropejskiej sieci transportowej mogłaby umożliwić stworzenie nawet 10 mln miejsc pracy i zwiększyć PKB Europy o 1,8 proc. do 2030 r. – powiedziała Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu.

Na ogłoszone we wrześniu 2014 r. zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę” wpłynęło ponad 700 wniosków – trzy razy więcej niż przywidywano. Dzięki temu Komisja mogła wybrać projekty o najwyższej europejskiej wartości dodanej.

Proponowana decyzja finansowa musi teraz zostać formalnie przyjęta przez komitet ds. instrumentu „Łącząc Europę”, którego posiedzenie odbędzie się 10 lipca 2015 r. Następnie Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) przygotuje poszczególne umowy o udzielenie dotacji, a w drugiej połowie 2015 r. umowy te zostaną podpisane przez beneficjentów projektów.