Kolejarze i energetycy współpracują przy linii nr 182

Kolejarze i energetycy współpracują przy linii nr 182

08 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP PLK wraz ze spółką Tauron Dystrybucja prowadzi prace nad dokumentację przedprojektową odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Celem współpracy jest powiązanie kolejowego przedsięwzięcia z budową nowej linii energetycznej wysokiego napięcia.

Fot. PKP PLK

Jak wynika z informacji podanej przez PAP, obok odbudowywanej linii kolejowej ma powstać napowietrzna kablowa linia 110 kV łącząca istniejące stacje energetyczne w Siewierzu i Miasteczku Śląskim – wraz z budową nowej stacji przy lotnisku. 

To z jednej strony zaspokoi potrzeby lotniska na poprawę zasilania energetycznego, a z drugiej strony potrzeby kolejarzy, bo w ramach odbudowy linii nr 182 planuje się jej elektryfikację. 

Dokumentację przedprojektową dla linii nr 182 za 915 tys. zł netto wykona konsorcjum firm: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu.

Projekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2016 r. Jednotorowa linia nr 182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząca w  okolicy portu lotniczego Katowice, w większej części nie jest eksploatowana. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jej elektryfikacja.

Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE. Pierwotnie zamierzano współfinansować je środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Wówczas wstępnie oszacowano koszt na 331,8 mln zł.

Zgodnie z przyjętym przez rząd dokumentem „Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej”  projekt  "rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie" ma być dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Według pierwotnych szacunków PKP PLK, czas jazdy na lotnisko z wykorzystaniem całej wyremontowanej linii nr 182 miałby wynieść od strony Zawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. 

Wraz z realizacją połączenia do lotniska zrewitalizowany zostanie prowadzący do Tarnowskich Gór od strony aglomeracji katowickiej (z Chorzowa Batorego) odcinek tzw. magistrali węglowej, czyli linii kolejowej nr 132. Odcinek linii kolejowej nr 137 Katowice-Chorzów Batory rewitalizowany jest w tym roku.