PKP Cargo chce od przyszłego roku wysyłać do Chin jeden pociąg dziennie, prowadzi także rozmowy z Pocztą Polską, aby do Chin i w odwrotnym kierunku wozić pociągiem przesyłki pocztowe – informuje TVN Biznes i Świat.
– Połączenie z Chinami ma ogromny potencjał – zaznacza Adam Purwin, prezes PKP Cargo.
Transport chińskich towarów do Europy jest obecnie zdominowany przez statki. Zaledwie 3,5 proc. eksportu z Państwa Środka do Unii Europejskiej trafia drogą lądową, pomimo zalet tego rozwiązania – znacznie niższych kosztów w porównaniu z transportem lotniczym oraz nawet kilkukrotnie krótszego czasu przewozu w porównaniu z transportem morskim.
Transport ładunku z centralnych Chin do Polski koleją realizowany jest w czasie 11 dni, podczas gdy drogą morską zajmuje nawet 35 dni. PKP Cargo obsługuje na razie trzy pociągi tygodniowo z prowincji Henan w centralnych Chinach.
Transport kolejowy jest optymalnym rozwiązaniem dla wielu grup towarów, których nie opłaca się przewozić drogą powietrzną, a dla których transport morski trwa zbyt długo.
– Obecnie koncentrujemy się na pozyskaniu do współpracy firm, które mogłyby za naszym pośrednictwem transportować swoje towary do Azji. Myślimy np. o polskiej żywności, mleku w proszku, przetworach. Rozmawiamy także z Pocztą Polską, aby do Chin i w odwrotnym kierunku wozić pociągiem przesyłki pocztowe. Chcielibyśmy, aby w przyszłym roku do Chin kursował jeden pociąg dziennie – mówi Adam Purwin.