UTK: wiele nieprawidłowości w pociągach EC „Sobieski”

UTK: wiele nieprawidłowości w pociągach EC „Sobieski”

11 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes UTK trzykrotnie stwierdził takie same nieprawidłowości w międzynarodowym pociągu EuroCity „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna w zakresie bezpieczeństwa i jakości przewozów. Wykryto m.in. niesprawną klimatyzację, drzwi przedziałowe i czołowe oraz większość toalet.

Fot. Rafał Wilgusiak

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), kontynuując działania nadzorcze dotyczące przewozów kolejowych, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania ponownie stwierdził nieprawidłowości w pociągu spółki PKP Intercity EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna. Nieprawidłowości polegały m.in. na:

- eksploatacji wagonów pasażerskich, pomimo wydanej przez prezesa UTK decyzji ograniczających ich eksploatację,

- niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i komfortu podróżowania w odniesieniu do temperatury w pojeździe,

- eksploatacji pojazdów pasażerskich z niesprawnym układem klimatyzacji,

- eksploatacji pojazdów z niesprawnymi drzwiami przedziałowymi,

- eksploatacji pojazdów pasażerskich z niesprawną pneumatyką drzwi czołowych (między wagonami),

- eksploatacji pojazdów z nieczynnymi drzwiami bocznymi,

- eksploatacji pojazdów pasażerskich z nieczynnymi toaletami w większości z wagonów.

Podczas kontroli przeprowadzonej w lipcu br. w pociągu EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna, stwierdzono niezapewnienie odpowiednich warunków podróżowania z uwagi na wysokie wartości temperatury powietrza (ze względu na uszkodzenie systemu klimatyzacji) – dochodzące do 34,3°C wewnątrz wagonu pasażerskiego. Analogiczne nieprawidłowości stwierdzono podczas kontroli prezesa UTK w dniu 6 sierpnia 2015 r.

Ze względu na liczne nieprawidłowości w pociągu EC „Sobieski”, ponownej kontroli prezes UTK poddał ten pociąg w dniu 8 sierpnia 2015 r. W pociągu stwierdzono analogiczne nieprawidłowości. Pomiary wykazały temperaturę przekraczającą wewnątrz pojazdu 36°C. Podczas kontroli stwierdzono również, że w składzie pociągu znajdowały się wagony, które nie powinny przewozić pasażerów. W wyniku wcześniejszych kontroli, decyzjami prezesa UTK ich eksploatacja została ograniczona.

W wyniku działań kontrolnych prezes UTK ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Decyzje prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności, a w przypadku niewykonania decyzji prezes UTK na podstawie art. 66 ust. 2aa Ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.