UTK: natychmiastowe ograniczenia na liniach 7,69 i 137

UTK: natychmiastowe ograniczenia na liniach 7,69 i 137

26 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes UTK zobowiązał PKP PLK do natychmiastowego wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych po stwierdzeniu nieprawidłowości w utrzymaniu infrastruktury kolejowej na przejazdach linii nr 7, nr 69 oraz w obrębie stacji Mościsko Dzierżoniowskie na linii nr 137 w województwie dolnośląskim.

Fot. Google Maps

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), podczas czynności kontrolnych, stwierdził nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nakazał zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskim Liniom Kolejowym (PKP PLK) samodzielne wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w obrębie stacji oraz na liniach kolejowych.

Ograniczenia mają zostać wprowadzone na stacji Mościsko Dzierżoniowskie na linii nr 137 Katowice – Legnica, na przejazdach kategorii D (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), na przejazdach kategorii C (z samoczynną sygnalizacją świetlną), położonych na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk oraz na przejazdach kategorii B (z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami) na linii kolejowej nr 69 Lublin – Przeworsk.

Stwierdzone naruszenie przepisów na linii nr 137 dotyczyło m.in.:
- eksploatowania semaforów kształtowych z popękanymi, skorodowanymi nitami spajającymi elementy konstrukcji nośnej słupów semaforów,
- eksploatowania tras pędniowych zarośniętych bardzo wysoką trawą i miejscami niewidocznych,
- uszkodzeń wskaźników przy semaforach,
- niewłaściwego utrzymania planu schematycznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz braków w dokumentacji technicznej urządzeń.

W przypadku linii nr 7 naruszenie przepisów dotyczyło m.in.:
- braków w oznakowaniu przejazdów,
- niezgodności dokumentów ze stanem faktycznym,
- braku dat pomiarów wielkości natężenia ruchu drogowego oraz natężenia ruchu kolejowego w metrykach przejazdów,
- niepowoływania komisji dla zmiany sposobu zabezpieczenia przejazdów, na których natężenie ruchu drogowego oraz iloczyn znacznie wzrosły,
- nieusunięcia nieprawidłowości w utrzymaniu przejazdów stwierdzonych podczas badania diagnostycznego w ub.r.,
 
Naruszenie przepisów na linii nr 69 dotyczyło m.in.:
- usytuowania drzew w sąsiedztwie linii, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
- niewłaściwego usytuowania wskaźników,
- niejednoznacznych zapisów w metrykach przejazdów,
- uszkodzeń wygrodzenia przejazdu,
- nieprawidłowych zapisów w instrukcji postępowania dyżurnego ruchu przy obsłudze urządzeń zdalnej kontroli,
- nieprawidłowych zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości na linii nr 69, w tym dostosowanie zabezpieczeń do natężenia ruchu, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo użytkowników przejazdów w terminie do 1 lipca 2016 r.