Wasiak: 8,5 mld zł na linię Podłęże - Piekiełko

Wasiak: 8,5 mld zł na linię Podłęże - Piekiełko

09 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko jest inwestycją na najbliższe dziesięć lat i może kosztować 8,5 mld zł – powiedziała „Dziennikowi Polskiemu” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju. W połowie przyszłego roku ma być gotowe studium wykonalności tej inwestycji.

Fot. Rafał Wilgusiak

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna, potocznie zwanej Podłęże - Piekiełko zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która będzie biegła przez 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz na siedmiu estakadach zlokalizowanych na ponad sześciu kilometrach. Swój początek trasa weźmie we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i stamtąd skieruje na południe. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Dzięki inwestycji czas przejazdu na odcinku Mszana Dolna - Kraków wyniesie ok. 45 min. Do około 1 godziny skróci sie także czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza, który jest istotnym ośrodkiem regionu. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Minister Maria Wasiak powiedziała na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdrój, że obecnie opracowywane jest studium wykonalności tej inwestycji.

– Do połowy przyszłego roku będziemy dysponować studium, które pokaże nam, na ile opłacalna jest ta inwestycja – stwierdziła Wasiak. Dodała także, że budowa nowej linii kolejowej może kosztować 8,5 mld zł i potrwa co najmniej 10 lat.

Budowa linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim jest najkosztowniejszym zadaniem zawartym w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski. Natomiast w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej. Szacowana wartość inwestycji według różnych źródeł to od 6 do 9 mld zł.