Pociągiem z Piły do Poznania 40 minut krócej

Pociągiem z Piły do Poznania 40 minut krócej

09 października 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Krótsza o 40 minut podróż z Piły do Poznania, nowe przystanki na  całej trasie oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Takie będą efekty inwestycji wartej 0,5 mld zł, przeprowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace sfinansuje ze środków unijnych Wielkopolski Urząd Marszałkowski. List intencyjny w tej sprawie podpisali dzisiaj przedstawiciele PLK i Urzędu Marszałkowskiego. Dokument zakłada realizację 4 regionalnych inwestycji.

Fot. PKP PLK

– Modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce. Dzięki dobrej współpracy zarządcy infrastruktury z samorządem, zapewnimy pasażerom sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. – W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły – dodaje.

Dzięki modernizacji linii kolejowej pociągi pojadą szybciej – nawet 120 km/h, a podróż z Poznania do Piły skróci się o 40 minut. Dziś przejazd pociągiem na tej trasie zajmuje 2 godziny. Dzięki modernizacji 76 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zainstalowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, na 93-kilometrowej trasie zwiększy się również poziom bezpieczeństwa.

W  Poznaniu i Pile powstaną lokalne centra sterowania ruchem kolejowym, zapewniające sprawny nadzór nad linią. Na trasie zmodernizowanych zostanie 105 obiektów inżynieryjnych.

Plany zakładają także budowę czterech nowych przystanków osobowych – Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Pozostałe zostaną odnowione. Pasażerowie zyskają na nich dłuższe i szersze perony, co zapewni komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Dodatkowo możliwe będzie także zatrzymywanie się na stacjach dłuższych niż obecnie składów. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, nowoczesne oznakowanie i oświetlenie, a także czytelny system informacji pasażerskiej.

Dodatkowo na stacji w Chodzieży i Pile, PLK wyremontuje przejścia podziemne i dostosuje je do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią przemieszczanie podróżnym z dzieckiem lub ciężkim bagażem.

Przebudowa linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą pochłonie ok. 0,5 mld zł. Wykonanie prac zaplanowano na lata 2016-2019.

Podpisanie listu intencyjnego otwiera drogę do realizacji czterech projektów dotyczących transportu kolejowego w regionie. Najważniejszym z nich jest modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Chodzież – Piła Główna. Pozostałe projekty rekomendowane do  współfinansowania w ramach podpisanego dokumentu to: rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – granica województwa, rewitalizacja linii nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn oraz budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica – Chojnice.

Województwo wielkopolskie jest obecnie beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym konkursie w ramach CEF, który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld złotych. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld złotych. PLK zrealizują prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, na trasie Wrocław – Poznań odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń oraz na linii E 20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz.

Szczegóły czterech inwestycji podane przez PKP PLK:

Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna

• Projekt za 500 mln złotych, pieniądze pochodzić będą z WRPO 2014+;
• Polskie Linie Kolejowe we wrześniu (28.09.2015) ogłosiły przetarg na modernizację 93 km linii z Poznania do Piły. Przedwczoraj (7 października) PLK pozyskały niezbędną do realizacji tego zadania decyzję środowiskową;
• Modernizacja linii to przede wszystkim krótsze czasy przejazdu pociągów (o 40 minut) dzięki całkowitej przebudowie 93-kilometrowej trasy, prędkość pociągów osobowych zwiększy się do 120 km/h;
• Zmianę przejdą wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie;
• Modernizacja trasy zakłada znaczną poprawę komfortu podróży – przebudowane perony będą wyposażone w wiaty, nowe oznakowanie i oświetlenie, a także system informacji pasażerskiej;
• Na stacjach w Chodzieży i Pile w przejściach podziemnych znajdą się windy, co ułatwi podróż rodzicom z dziećmi oraz podróżnym z ciężkim bagażem;
• PLK zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie z Poznania do Piły - dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem i modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych;
• W Poznaniu i Pile powstaną także lokalne centra sterowania ruchem zapewniające sprawny nadzór nad linią;
• Zadanie pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna” finansowane będzie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020;
• Szacowany koszt to 500 mln złotych;
• Wykonanie prac zostało zaplanowane na lata 2016-2019;

Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa

• Linia długości ok. 25 kilometrów;
• Projekt zakłada wymianę nawierzchni między stacjami Wągrowiec i Gołańcz, przebudowę peronów na trzech przystankach Grylewo, Laskownice i Kobylec, a także przebudowę układu torowego oraz peronów na stacji Gołańcz wraz z infrastrukturą pasażerską;
• Efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, skrócenie czasu przejazdu (obecnie jest 20 minut, a dzięki wykonanym pracom mogłoby być 10 minut krócej);
• Szacunkowy koszt 70 mln złotych;

Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn

• Linia wymaga remontu, gdyż obecnie pociągi tylko do Drzymałowa jadą 110 km/h, a potem z ograniczeniem prędkości do 80km/h;
• Rewitalizacja zakłada wymianę nawierzchni torowej od Wolsztyna do Rakoniewic i dalej od Rakoniewic do Drzymałowa; w sumie prace na ok. 23 km
• Stacja Rakoniewice została zmodernizowana – posiada peron przystosowany do osób niepełnosprawnych;
• Rewitalizacja linii zakłada także prace poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach i podniesienie ich kategorii przejazdów, w tym również wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, montaż dodatkowego oświetlenia, poprawę nawierzchni na przejazdach w poziomie szyn;
• Efektem tych prac będzie skrócenie o ok. 2 minuty czasu przejazdu na trasie, poprawa komfortu jazdy, wygodniejsze perony i wzrost bezpieczeństwa;
• Szacowany koszt prac sięgnie 45 mln złotych;

Budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica - Chojnice szlak Września - Miłosław wraz z robotami towarzyszącymi

• W związku z tym, że powstaje nowa bocznica kolejowa na stacji Września projekt zakłada zabudowę nowego rozjazdu;
• koszt samego rozjazdu to 4,3 mln zł;
• po zbudowaniu rozjazdu i bocznicy plany zakładają także przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Września.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł
Następny artykuł Dodatkowe pociągi na Pyrę Poznańską w Szreniawie Dodatkowe pociągi na Pyrę Poznańską w Szreniawie