Więcej udogodnień dla pasażerów na stacjach Pruszków i Grodzisk Mazowiecki

Więcej udogodnień dla pasażerów na stacjach Pruszków i Grodzisk Mazowiecki

16 października 2015 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Nowe tunele pod stacjami, windy dla osób niepełnosprawnych, udogodnienia dla rowerzystów - to efekt prac prowadzonych przez PKP PLK w Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim w ramach kończącej się przebudowy linii nr 1 na odcinku Warszawa - Skierniewice. W połowie przyszłego roku ma ruszyć modernizacja linii 447 Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki.

W Pruszkowie Polskie Linie Kolejowe przedłużyły tunel pod torami. Wcześniej prowadził on jedynie od budynku stacji na peron wyspowy, a mieszkańcy musieli korzystać z kładki. Teraz połączył ze sobą dwie strony miasta. PLK wybudowała w nim trzy windy dla osób niepełnosprawnych. Dzięki temu zapewniono wygodny dostęp na perony. Niestety, z powodu chuligańskich wybryków, obecnie przechodzą one konserwację. Jak zapewnia zarządca infrastruktury, w ciągu tygodnia sytuacja ma wrócić do normy.

– Aby zapobiec podobnym przypadkom, w przyszłości planujemy zamontować w tunelu monitoring – mówi Witold Cytawa, kierownik projektu z PKP PLK.

Poza tym, na schodach prowadzących do tunelu zostaną zamontowane prowadnice dla rowerów, które ułatwią przejście cyklistom. Jeszcze w tym roku PLK zainstaluje na stacji stojaki rowerowe.

Nowy tunel powstał też w Grodzisku Mazowieckim. Ułatwi on pasażerom przejście z budynku stacji na perony. I tam nie zabrakło wind, które zwiększą komfort podróży m.in. osobom z wózkami. Polskie Linie Kolejowe przebudowały także dwa perony wyposażając je w nowe ławki, megafony i oświetlenie.

Zmodernizowana infrastruktura to efekt prac na linii nr 1 między Warszawą a Skierniewicami. Jest to trasa, którą kursują pociągi dalekobieżne. Połączenia regionalne obsługuje równolegle biegnąca linia nr 447 Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki, która będzie modernizowana w ramach odrębnego projektu. Przetarg na przebudowę linii podmiejskiej ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, zaś prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2016 roku. W tym zadaniu zmodernizowane będą tory dla pociągów ruchu lokalnego (do 120 km/h), a wraz z nimi sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i obiekty służące obsłudze pasażerskiej. Przedsięwzięciem towarzyszącym, którego podejmie się PKP S.A. będzie remont pruszkowskiego dworca.

Przedstawiciele PLK zapewniają, że prace nie będą bardzo dotkliwe dla podróżnych, bowiem duża ich część została wykonana już w ramach zadania dla linii Warszawa - Skierniewice.

– Całkowicie przebudowaliśmy układy rozjazdowe na stacjach w Pruszkowie, Grodzisku Mazowieckim i Żyrardowie. To pozwoli na sprawniejsze prowadzenie ruchu podczas modernizacji linii podmiejskiej – przekonuje kierownik projektu z Polskich Linii Kolejowych. – Łatwiej też będzie wymienić sieć trakcyjną, gdyż na trasie z Warszawy do Grodziska zastosowaliśmy bramki trakcyjne nad wszystkimi torami, zarówno dalekobieżnymi, jak i podmiejskimi.

Zmiany, które przynosi obecna modernizacja już od połowy grudnia odczują pasażerowie podróżujący pomiędzy Warszawą a Łodzią. Czas przejazdu skróci się do 70 minut. Pociągi będą mogły rozwijać prędkość 160 km/h. Poprzez zastąpienie kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi zwiększy się też bezpieczeństwo.

– Projekt znajduje się na finiszu. Ostatnie prace torowe trwają na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Żyrardów. To jedyny szlak między Warszawą a Skierniewicami, po którym pociągi korzystają jeszcze z jednego toru. Ale już niedługo. W tym tygodniu zakończą się odbiory techniczne toru nr 2. Do wykonania pozostaną tylko roboty porządkowe i okołotorowe – zaznacza Witold Cytawa.

Pociągi całą trasę z Warszawy Zachodniej do Skierniewic będą pokonywały po dwóch nowych torach już od niedzieli, 18 października. Poza tym, mieszkańcom Jaktorowa i Mędzyborowa udostepnione zostaną wszystkie odbudowane perony.