Przewozy Regionalne zawarły 5-letnią umowę na świadczenie pasażerskich usług przewozowych w województwie warmińsko-mazurskim. Kontrakt opiewa na kwotę 269,4 mln zł brutto. – Szacujemy, że umowy z pozostałymi 12 regionami, które w czerwcu zaakceptowały plan restrukturyzacji spółki, podpiszemy do marca 2016 roku – powiedział Tomasz Pasikowski, prezes PR. Wówczas przewoźnik będzie mógł przystąpić do inwestycji w zakup i modernizację taboru.
To pierwsza umowa wieloletnia, którą Przewozy Regionalne zawarły z przedstawicielami województw. – Stabilne finansowanie przez okres 5 lat sprawi, że kolej na Warmii i Mazurach stanie się pewnym i wiarygodnym środkiem transportu – zaznaczył prezes PR. – Umowa ta otwiera cały proces podpisywania kolejnych. Do marca przyszłego roku powinniśmy mieć wszystkie umowy z województwami. To dla Komisji Europejskiej będzie najlepszy dowód, że jesteśmy trwale rentowną firmą, która może ubiegać się o unijne fundusze – dodał.
Przewoźnik prowadzi też rozmowy z bankami nad pokryciem wkładu własnego, który jest niezbędny do sfinansowania potrzeb inwestycyjnych spółki. Równolegle spółka przygotowuje dokumentację przetargową, tak aby najpóźniej w połowie przyszłego roku ruszyć z ogłaszaniem postępowań na modernizację i zakup pociągów.
– Zawarcie umowy pozwala na rozpoczęcie planowania inwestycji w modernizację taboru spółki. Spółka mając kontrakt 5-letni "wie, na czym stoi" i może zająć się realizacją przewozów. Myślę, że to korzyść obopólna - dla województwa i spółki i sukces dla obu stron – powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
Obecnie Przewozy Regionalne dysponują około 790 pojazdami, z których 590 to 35-40-letnie elektryczne zespoły trakcyjne, które nie gwarantują najwyższego komfortu podróży. W czasie trzech lat spółka planuje modernizację około 200 pojazdów, co w połączeniu ze 120 nowoczesnymi szynobusami zwiększy odsetek nowego i zmodernizowanego taboru do 60 proc.
Umowa z województwem warmińsko-mazurskim przewiduje, że Przewozy Regionalne wykonają pracę przewozową na poziomie ok. 3 mln pociągokilometrów w 2016 roku. W kontrakcie przewidziano też cztery połączenia dziennie z Olsztyna na lotnisko w Szymanach, które mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. W kolejnych latach praca przewozowa ma pozostać na niezmienionym poziomie.
– Niemniej, jesteśmy otwarci na ewentualne korekty w świadczeniu naszych usług, jeśli będzie wola lub zajdzie taka potrzeba – powiedział Tomasz Pasikowski.
Z budżetu województwa (w ciągu 5 lat) do kasy Przewozów Regionalnych popłynie w sumie 269,399 mln zł, co oznacza dofinansowanie jednego pociągokilometra w wysokości 15,55 zł. Ponadto, samorząd przekaże nieodpłatnie przewoźnikowi 11 szynobusów (5 jednoczłonowych i 6 dwuczłonowych) produkcji Pesy, jednego Elfa i Impulsa. W przyszłym roku województwo planuje kupić kolejnego EZT-a.
To nie koniec dobrych wiadomości. – Jesteśmy blisko zakończenia spłaty historycznego długu spółki. Ostatni, kilkumilionowy jego fragment będzie spłacony 3 listopada – podkreślił Tomasz Pasikowski.
Spółka deklarowała wcześniej, że rozpocznie spłatę zadłużenia bezpośrednio po dokapitalizowaniu jej przez Agencję Rozwoju Przemysłu w kwocie 770,3 mln zł, tj. od początku października br.