PR z pierwszą umową wieloletnią z Warmińsko-Mazurskiem

PR z pierwszą umową wieloletnią z Warmińsko-Mazurskiem

26 października 2015 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne zawarły 5-letnią umowę na świadczenie pasażerskich usług przewozowych w województwie warmińsko-mazurskim. Kontrakt opiewa na kwotę 269,4 mln zł brutto. ­– Szacujemy, że umowy z pozostałymi 12 regionami, które w czerwcu zaakceptowały plan restrukturyzacji spółki, podpiszemy do marca 2016 roku – powiedział Tomasz Pasikowski, prezes PR. Wówczas przewoźnik będzie mógł przystąpić do inwestycji w zakup i modernizację taboru.

Fot. Rafał Wilgusiak

To pierwsza umowa wieloletnia, którą Przewozy Regionalne zawarły z przedstawicielami województw. – Stabilne finansowanie przez okres 5 lat sprawi, że kolej na Warmii i Mazurach stanie się pewnym i wiarygodnym środkiem transportu – zaznaczył prezes PR. – Umowa ta otwiera cały proces podpisywania kolejnych. Do marca przyszłego roku powinniśmy mieć wszystkie umowy z województwami. To dla Komisji Europejskiej będzie najlepszy dowód, że jesteśmy trwale rentowną firmą, która może ubiegać się o unijne fundusze – dodał.

Przewoźnik prowadzi też rozmowy z bankami nad pokryciem wkładu własnego, który jest niezbędny do sfinansowania potrzeb inwestycyjnych spółki. Równolegle spółka przygotowuje dokumentację przetargową, tak aby najpóźniej w połowie przyszłego roku ruszyć z ogłaszaniem postępowań na modernizację i zakup pociągów.

– Zawarcie umowy pozwala na rozpoczęcie planowania inwestycji w modernizację taboru spółki. Spółka mając kontrakt 5-letni "wie, na czym stoi" i może zająć się realizacją przewozów. Myślę, że to korzyść obopólna - dla województwa i spółki i sukces dla obu stron – powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.

Obecnie Przewozy Regionalne dysponują około 790 pojazdami, z których 590 to 35-40-letnie elektryczne zespoły trakcyjne, które nie gwarantują najwyższego komfortu podróży. W czasie trzech lat spółka planuje modernizację około 200 pojazdów, co w połączeniu ze 120 nowoczesnymi szynobusami zwiększy odsetek nowego i zmodernizowanego taboru do 60 proc.

Umowa z województwem warmińsko-mazurskim przewiduje, że Przewozy Regionalne wykonają pracę przewozową na poziomie ok. 3 mln pociągokilometrów w 2016 roku. W kontrakcie przewidziano też cztery połączenia dziennie z Olsztyna na lotnisko w Szymanach, które mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. W kolejnych latach praca przewozowa ma pozostać na niezmienionym poziomie.

– Niemniej, jesteśmy otwarci na ewentualne korekty w świadczeniu naszych usług, jeśli będzie wola lub zajdzie taka potrzeba – powiedział Tomasz Pasikowski.

Z budżetu województwa (w ciągu 5 lat) do kasy Przewozów Regionalnych popłynie w sumie 269,399 mln zł, co oznacza dofinansowanie jednego pociągokilometra w wysokości 15,55 zł. Ponadto, samorząd przekaże nieodpłatnie przewoźnikowi 11 szynobusów (5 jednoczłonowych i 6 dwuczłonowych) produkcji Pesy, jednego Elfa i Impulsa. W przyszłym roku województwo planuje kupić kolejnego EZT-a.

To nie koniec dobrych wiadomości. – Jesteśmy blisko zakończenia spłaty historycznego długu spółki. Ostatni, kilkumilionowy jego fragment będzie spłacony 3 listopada – podkreślił Tomasz Pasikowski.

Spółka deklarowała wcześniej, że rozpocznie spłatę zadłużenia bezpośrednio po dokapitalizowaniu jej przez Agencję Rozwoju Przemysłu w kwocie 770,3 mln zł, tj. od początku października br.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł ATR220 Pesy dla Trenitalii przejdą korektę podsystemu ETCS ATR220 Pesy dla Trenitalii przejdą korektę podsystemu ETCS
Następny artykuł UTK w Poznaniu organizuje konsultacje z przedstawicielami rynku UTK w Poznaniu organizuje konsultacje z przedstawicielami rynku