UE dobrze ocenia liberalizację kolei w Polsce, ale jej jakość wciąż jest niska

UE dobrze ocenia liberalizację kolei w Polsce, ale jej jakość wciąż jest niska

23 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: Komisja Europejska
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska opublikowała drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, która porównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych. Unijni urzędnicy wskazali, że naszą kolej cechuje wysoki stopień liberalizacji, zarówno w sektorze przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Jednakże jakość infrastruktury i czas przejazdu pociągów w skali europejskiej wciąż są na niskim poziomie.

Fot. Rafał Wilgusiak

Tak zwana tabela wyników UE w dziedzinie transportu porównuje postępy państw członkowskich w 29 różnych kategoriach, obejmujących:

  • rynek wewnętrzny (w tym wskaźniki dotyczące otwarcia rynku przewozów kolejowych, toczących się spraw sądowych w związku z naruszeniem prawa UE i tempa transpozycji do prawa krajowego unijnych dyrektyw w sprawie transportu),
  • inwestycje i infrastruktura (w tym jakość infrastruktury różnych rodzajów transportu oraz odsetek ukończenia transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T),
  • unia energetyczna i innowacje (w tym udział energii odnawialnej w zużyciu paliw w transporcie, nowe samochody napędzane paliwami alternatywnymi i czas spędzony przez kierowców w korkach),
  • ludzie (w tym bezpieczeństwo drogowe i kolejowe, liczba kobiet zatrudnionych w sektorze transportu i zadowolenie konsumentów z różnych środków transportu).

Celem jest wskazanie obszarów wymagających priorytetowych inwestycji i działań, aby w ten sposób pomóc państwom członkowskim w ulepszeniu ich krajowych systemów transportowych.

– Tegoroczna tabela wyników pokazuje, jak dynamiczny jest europejski sektor transportowy. Cieszę się z widocznych postępów w porównaniu z ubiegłym rokiem, np. pod względem jakości infrastruktury i stopnia otwarcia rynków kolejowych przewozów towarowych. Przedstawione liczby pokazują również, co jeszcze należy zrobić, aby stworzyć miejsca pracy w sektorze transportowym lub poprawić jego zrównoważony charakter – powiedziała Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu.

Na pierwszym miejscu w tym roku plasuje się Holandia z najlepszymi wynikami w 16 kategoriach, a za nią znajdują się Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Dania. Arkusz danych na temat Polski można znaleźć tutaj. Wynika z niego, że na 29 kategorii, Polska 3 razy uplasowała się w piątce najlepszych państw, a 14 razy - wśród 5 najgorszych. Na 28 państw-członków Unii Europejskiej gorsza okazała się jedynie Rumunia.

W obszarze kolejnictwa Komisja Europejska pochwaliła nas za wysoki stopień liberalizacji, zarówno rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Pasażerowie są raczej usatysfakcjonowani ofertą kolei miejskiej, ale ogólnie poziom zadowolenia z kolei jest najniższy w Europie. Komisja stwierdziła, że w porównaniu do poprzedniego badania wzrosło bezpieczeństwo ruchu pociągów. Unijni urzędnicy dostrzegają też duże inwestycje w budowę głównych szlaków komunikacyjnych będących częścią sieci TEN-T. Mimo to, do ich ukończenia nadal jest daleko. Także ogólna jakość transportu kolejowego wciąż plasuje nas sporo poniżej średniej europejskiej.

Największe zastrzeżenia budzi natomiast fakt, że Polska jest państwem z największą liczbą naruszeń unijnych regulacji dotyczących kolei. Niezadowalający jest także 7-procentowy wzrost zatrudnienia w całym sektorze transportu, nieco poniżej unijnej średniej, która wynosi 8 proc.

Tabela zawiera dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego). Po publikacji w 2014 r. pierwszej tabeli (IP/14/414) Komisja dopracowała wskaźniki i poprawiła prezentację wizualną tabeli. Począwszy od tegorocznej edycji można śledzić postępy państw członkowskich z biegiem czasu. Zasadniczo państwa członkowskie poczyniły znaczne postępy w porównaniu z wynikami pierwszej edycji tabeli.