KE wycofuje projekt redukcji hałasu pociągów towarowych

KE wycofuje projekt redukcji hałasu pociągów towarowych

12 stycznia 2016 | Autor: RW | Źródło: Bankier.pl
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska wycofała się z publikacji strategii ws. ograniczenia o połowę hałasu generowanego przez pociągi towarowe. Projekt komunikatu, który przewidywał nałożenie na kraje UE obowiązku modernizacji wagonów cargo do końca 2021 r., został cofnięty do konsultacji – informuje Bankier.pl.

Fot. Rafał Wilgusiak

W założeniach KE, stare, żeliwne klocki hamulcowe w taborze do przewozu towarów miały zostać zastąpione nowocześniejszymi i cichszymi wstawkami kompozytowymi. Koszty z tym związane, jakie ponieśliby przewoźnicy, oszacowano na ponad 2 mld euro w latach 2015-2035. To zdaniem unijnych źródeł przesądziło o wycofaniu się Komisji z zaplanowanej na wrzesień 2015 r. publikacji komunikatu w tej sprawie. Największy sprzeciw zgłosili przedsiębiorcy z Polski i Francji. Lobby niemieckie optowało za przyjęciem komunikatu.

Ostatecznie, 22 grudnia ub. roku KE opublikowała Wewnętrzny Dokument Roboczy ws. redukcji hałasu generowanego przez kolej towarową. Wskazuje on, że wymiana klocków hamulcowych jest najlepszą metodą ograniczenia hałasu, ale nie określa horyzontu czasowego, w którym państwa członkowskie powinny dokonać tej modernizacji.

Propozycje zawarte w projekcie komunikatu miały objąć wagony wyprodukowane przed 2006  r. Nowsze pojazdy obowiązkowo są już wyposażone w nowe systemy hamulcowe.

Według przedstawiciela PKP w Brukseli Tomasza Lachowicza, rezygnacja KE z określonych dat implementacji nowych przepisów do ustawodawstw krajowych cieszy, ale nie rozwiązuje definitywnie problemu. Jego zdaniem, kwestią zasadniczą jest wysokość dofinansowania modernizacji wagonów.

– Proponowane przez unijnych urzędników 20 proc. dotacji do wymiany klocków hamulcowych (tzw. retrofittingu wagonów) z programu Connecting Europe Facility (CEF) oraz z budżetów narodowych jest dalece niewystarczające – wskazuje Lachowicz.

To nie jedyny kłopot. Ze względu na przestarzałą konstrukcję niektóre wagony wymagają nie tylko wymiany klocków hamulcowych, której koszt szacuje się na ok. 1600-1700 euro na wagon, ale i całych kół, co znacznie zwiększy wydatki przewoźników.

Przyszłości retrofittingu ma zostać poświęcona konferencja, którą planuje zorganizować w czerwcu holenderska prezydencja.