Nowoczesne centrum sterowania pociągami na trasie Wrocław – Rawicz

Nowoczesne centrum sterowania pociągami na trasie Wrocław – Rawicz

15 stycznia 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Sprawniejsze podróże, więcej informacji, wyższy poziom bezpieczeństwa oraz ciągły nadzór 60-kilometrowej trasy Wrocław – Rawicz z jednego miejsca. To m.in. efekty budowy Lokalnego Centrum Sterowania Wrocław Popowice, w ramach modernizacji dolnośląskiego odcinka linii E59 do Poznania przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Fot. PKP PLK

Od grudnia 2015 r. rosnący ruch pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych na dolnośląskim odcinku linii E59 Wrocław – Poznań obsługują nowoczesne komputerowe systemy Lokalnego Centrum Sterowania LCS Wrocław Popowice. Zastąpiły one dziewiętnastowieczne dźwignie i dwudziestowieczne urządzenia elektromechaniczne, ulokowane na kilkunastu nastawniach. Teraz trzech dyżurnych z jednego miejsca steruje ruchem pociągów, w tym na 4 przebudowanych stacjach: Skokowa, Żmigród, Oborniki Śląskie, Wrocław Osobowice.

Obsługa centrum wykorzystuje pulpit sterowniczy najnowszej technologii. Na kilkunastu monitorach obrazowany jest m.in. ruch pociągów oraz zabezpieczenie przejazdów kolejowo - drogowych. Ponadto urządzenia pozwalają na automatyczne wygłaszanie komunikatów na stacjach i przystankach, zdalne sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem rozjazdów – niezwykle ważne dla sprawnego kursowania pociągów w zimie oraz monitorowanie stanu pracujących urządzeń.

Efekty inwestycji dla pasażerów, to krótsza  prawie o pół godziny podróż do Rawicza w przypadku pociągów najszybszych i kilkunastominutowe skrócenie podróży dla składów aglomeracyjnych. Ponadto poprawiła się obsługa pasażerów na zmodernizowanych stacjach i przystankach m.in.: Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice, Wrocław Świniary Pęgów, Osola, Oborniki Śląskie. Zbudowano nowy przystanek Wrocław Różanka oraz Wrocław Grabiszyn. Wszystkie obiekty posiadają wygodne perony, wyposażone w wiaty i ławki, dojścia - w tym dla osób niepełnosprawnych, wyraźne oznakowanie oraz system informacji głosowej, ponadto wizualnej i głosowej na stacjach Wrocław Mikołajów, Oborniki Śląskie, Żmigród.

Po modernizacji linii do szybkości 160 km/h w ruchu pasażerskim oraz do 120 km/h w ruchu towarowym, wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe, rozjazdy oraz nowe wiadukty nad lub pod torami. Istotnym elementem modernizacji była przebudowa urządzeń sterowania ruchem na posterunku odgałęźnym Grabiszyn, który zapewnia teraz sprawniejszy wjazd pociągów na stację Wrocław Główny od strony zachodniej.

Lepszą ochronę środowiska wzdłuż linii kolejowej uzyskano m.in dzięki budowie 2 ekoduktów, 15 km ekranów akustycznych, oraz 49 separatorów dla ochrony czystości wód. Realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań, Etap II odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” kosztowała 1 052 203 685,68 zł, zaś wysokość dofinansowania z UE 775 418 132,37 zł. Inwestycja została przeprowadzona w latach 2009 – 2015 r.

Zakres modernizacji linii E59 Wrocław – Poznań na dolnośląskim odcinku objął 58 km linii dwutorowej wraz z siecią trakcyjną, 5 stacji: Wrocław Popowice, Wrocław Osobowice, Oborniki Śląskie, Skokowa, Żmigród, 8 przystanków: Wrocław Mikołajów, Wrocław Różanka, Wrocław Świniary, Szewce, Pęgów, Osola, Garbce, Korzeńsko, 22 przejazdy kolejowe, 21 peronów, 148 rozjazdów oraz 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 7 mostów oraz 10 wiaduktów we Wrocławiu.