– W grudniu udało się rozliczyć wszystkie środki unijne przeznaczone na inwestycje kolejowe. Kiedy wchodziliśmy tutaj na Chałubińskiego, mieliśmy informację, że część z tych środków w tym rozliczeniu może być zagrożona. Uważam to za wielki sukces – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa w czasie spotkania podsumowującego 100 dni rządu premier Beaty Szydło.
Minister Andrzej Adamczyk zaprezentował krótkie podsumowanie najważniejszych decyzji i zmian, które zaszły od utworzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Przypomniał, że 14 grudnia 2015 r. mijał termin realizacji kontraktu dla PKP Intercity (chodzi o 20 Dartów), który realizowała bydgoska Pesa, a trudności z dotrzymaniem umowy groziły utratą ponad 600 mln zł środków unijnych.
– Nasza aktywność wraz z Ministerstwem Rozwoju dotyczyła możliwości aneksowania tego terminu ze wszystkimi tego skutkami, przede wszystkim rozliczeniem środków unijnych. Szukaliśmy tu porozumienia z Komisją Europejską i takiego sposobu rozliczenia tego kontraktu, żeby można było aneksować termin wykonania umowy – mówił Andrzej Adamczyk.
Minister zwrócił uwagę na rozlicznie wszystkich środków unijnych z perspektywy 2007-2013 przeznaczonych na kolej.
– Kiedy zaczynaliśmy urzędowanie, mieliśmy informacje, że część z tych środków w tym rozliczeniu jest zagrożona. Udało się nam praktycznie rzecz biorąc rozliczyć 100 % środków. Uważam to za wielki sukces – podkreślił.
Podsumowując dotychczasowe prace zwrócił uwagę na prace dotyczące zwiększenia skuteczności realizacji inwestycji i optymalizacji ich kosztów. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, który został przygotowany przez poprzedni rząd, opiewa na kwotę blisko 200 mld zł, ale finansowanie zapewniono jedynie na poziomie 107 mld zł. Mówił także o programie budownictwa mieszkaniowego – zbadaniu informacji o zasobach nieruchomości publicznych, na których mogłyby powstawać mieszkania na wynajem i prowadzonych pracach nad zmianą regulacji procesu inwestycyjnego.
W konferencji wzięli w udział wszyscy wiceministrowie (Kazimierz Smoliński, Jerzy Szmit, Tomasz Żuchowski) poza odpowiedzialnym za kolej Piotrem Stommą (jego nieobecność spowodowała choroba).
100 dni rządu – krótko o działaniach MIB:
- Optymalizacja kosztów budowy dróg
Resort pracuje nad poszukiwaniem dodatkowych źródeł finansowania dla zadań ujętych w PBDK. Prowadzone są konsultacje z ekspertami. - Umowy na budowę dróg
Od 16 listopada 2015 r. zawartych zostało 14 umów na budowę 165,4 km dróg krajowych, w tym 158,7 km dróg ekspresowych i 6,7 km dróg klasy GP. Wartość kontraktów na roboty, podpisanych z wykonawcami w tym okresie to ponad 5,8 mld zł. - Drogi samorządowe
Zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach pierwszej edycji Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Celem jest budowa spójnego systemu dróg powiatowych i gminnych, przekładającą się bezpośrednio na zwiększenie brd. - Spotkanie ministrów w sprawie Via Carpatia
3 marca 2016 r. w MIB odbędzie się konferencja z udziałem ministrów ds. transportu krajów, przez które przebiega Via Carpatia - Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Turcji, Grecji, Litwy, Czech i Ukrainy. Celem spotkania jest podpisanie deklaracji o dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacja jego przebiegu. - Nowy kolejowy korytarz towarowy nr 11
Rozpoczęto procedurę podpisania listu intencyjnego przez kraje, przez które będzie przebiegał. Zakładany jest pozytywny wpływ na rozwój połączeń towarowych pomiędzy granicą polsko-białoruską i Warszawą oraz rejonem Katowic i Krakowa, a ważnymi ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii. - Wznowienie prac nad wieloletnim programem utrzymania infrastruktury kolejowej
MIB wznowiło prace nad przygotowaniem nowoczesnego programu wieloletniego, który zapewni stabilne finansowanie prac remontowo-utrzymaniowych w perspektywie wieloletniej. - Opracowanie formuły umożliwiającej rozliczenie zakupu przez PKP Intercity składów DART w ramach POIiŚ 2007-2013
Koordynowane przez stronę rządową wspólne działania PKP IC i PESA Bydgoszcz umożliwiły opracowanie formuły zakończenia zakupu 20 szt. DART. Dzięki temu zachowano ponad 500 mln zł dofinansowania z UE. Wartość kontraktowa - dostawa 20 Dartów – 1 mld 8 mln 600 tys. zł brutto (820 mln zł netto) - Środki unijne na kolei
Rozliczanie finansowe perspektywy UE - Alokacja UE wykorzystana przez PKP PLK w perspektywie 2007-2013 – 13,44 mld zł. Inwestycje PLK – w 2015 r. – 7,477 mld zł; plan na 2016 – 4,297 mld zł. - Negocjacje z Rosją ws. międzynarodowych przewozów drogowych
MIB podjęło bardzo trudne negocjacje w sprawie zasad wykonywania transportu do Rosji i wysokości kontyngentu zezwoleń. Wynegocjowane porozumienie zakłada wymianę po 20 tys. zezwoleń ważnych do 15.04 (możliwość powrotu do kraju do końca kwietnia). MIB nie zobowiązało się do zniesienia limitu paliwa. - Zmiana formuły opracowania kodeksu budowlanego
Systemowe rozwiązanie - MIB przygotowuje projekt kompleksowych zmian w dziedzinie planowania przestrzennego i realizacji inwestycji. - Prace nad programem mieszkaniowym rządu
Analizowane są informacje o zasobie gruntów publicznych pod budownictwo na wynajem. - Służebna rola Poczty Polskiej
Plan na wdrażanie dyrektywy unijnej umożliwiającej obsługę administracji państwowej, samorządowej i sądownictwa bez przetargów przez Pocztę Polską.