MIB: największym sukcesem 100 dni było uratowanie środków unijnych

MIB: największym sukcesem 100 dni było uratowanie środków unijnych

29 lutego 2016 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
PODZIEL SIĘ

– W grudniu udało się rozliczyć wszystkie środki unijne przeznaczone na inwestycje kolejowe. Kiedy wchodziliśmy tutaj na Chałubińskiego, mieliśmy informację, że część z tych środków w tym rozliczeniu może być zagrożona. Uważam to za wielki sukces – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa w czasie spotkania podsumowującego 100 dni rządu premier Beaty Szydło.

Fot. MIB

Minister Andrzej Adamczyk zaprezentował krótkie podsumowanie najważniejszych decyzji i zmian, które zaszły od utworzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Przypomniał, że 14 grudnia 2015 r. mijał termin realizacji kontraktu dla PKP Intercity (chodzi o 20 Dartów), który realizowała bydgoska Pesa, a trudności z dotrzymaniem umowy groziły utratą ponad 600 mln zł środków unijnych.

– Nasza aktywność wraz z Ministerstwem Rozwoju dotyczyła możliwości aneksowania tego terminu ze wszystkimi tego skutkami, przede wszystkim rozliczeniem środków unijnych. Szukaliśmy tu porozumienia z Komisją Europejską i takiego sposobu rozliczenia tego kontraktu, żeby można było aneksować termin wykonania umowy – mówił Andrzej Adamczyk.

Minister zwrócił uwagę na rozlicznie wszystkich środków unijnych z perspektywy 2007-2013 przeznaczonych na kolej.

– Kiedy zaczynaliśmy urzędowanie, mieliśmy informacje, że część z tych środków w tym rozliczeniu jest zagrożona. Udało się nam praktycznie rzecz biorąc rozliczyć 100 % środków. Uważam to za wielki sukces – podkreślił.

Podsumowując dotychczasowe prace zwrócił uwagę na prace dotyczące zwiększenia skuteczności realizacji inwestycji i optymalizacji ich kosztów. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, który został przygotowany przez poprzedni rząd, opiewa na kwotę blisko 200 mld zł, ale finansowanie zapewniono jedynie na poziomie 107 mld zł. Mówił także o programie budownictwa mieszkaniowego – zbadaniu informacji o zasobach nieruchomości publicznych, na których mogłyby powstawać mieszkania na wynajem i prowadzonych pracach nad zmianą regulacji procesu inwestycyjnego.

W konferencji wzięli w udział wszyscy wiceministrowie (Kazimierz Smoliński, Jerzy Szmit, Tomasz Żuchowski) poza odpowiedzialnym za kolej Piotrem Stommą (jego nieobecność spowodowała choroba).

100 dni rządu – krótko o działaniach MIB:

  1. Optymalizacja kosztów budowy dróg
    Resort pracuje nad poszukiwaniem dodatkowych źródeł finansowania dla zadań ujętych w PBDK. Prowadzone są konsultacje z ekspertami.
  2. Umowy na budowę dróg
    Od 16 listopada 2015 r. zawartych zostało 14 umów na budowę 165,4 km dróg krajowych, w tym 158,7 km dróg ekspresowych i 6,7 km dróg klasy GP. Wartość kontraktów na roboty, podpisanych z wykonawcami w tym okresie to ponad 5,8 mld zł.
  3. Drogi samorządowe
    Zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach pierwszej edycji Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Celem jest budowa spójnego systemu dróg powiatowych i gminnych, przekładającą się bezpośrednio na zwiększenie brd.
  4. Spotkanie ministrów w sprawie Via Carpatia
    3 marca 2016 r. w MIB odbędzie się konferencja z udziałem ministrów ds. transportu krajów, przez które przebiega Via Carpatia - Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Turcji, Grecji, Litwy, Czech i Ukrainy. Celem spotkania jest podpisanie deklaracji o dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacja jego przebiegu.
  5. Nowy kolejowy korytarz towarowy nr 11
    Rozpoczęto procedurę podpisania listu intencyjnego przez kraje, przez które będzie przebiegał. Zakładany jest pozytywny wpływ na rozwój połączeń towarowych pomiędzy granicą polsko-białoruską i Warszawą oraz rejonem Katowic i Krakowa, a ważnymi ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.
  6. Wznowienie prac nad wieloletnim programem utrzymania infrastruktury kolejowej
    MIB wznowiło prace nad przygotowaniem nowoczesnego programu wieloletniego, który zapewni stabilne finansowanie prac remontowo-utrzymaniowych w perspektywie wieloletniej.
  7. Opracowanie formuły umożliwiającej rozliczenie zakupu przez PKP Intercity składów DART w ramach POIiŚ 2007-2013
    Koordynowane przez stronę rządową wspólne działania PKP IC i PESA Bydgoszcz umożliwiły opracowanie formuły zakończenia zakupu 20 szt. DART. Dzięki temu zachowano ponad 500 mln zł dofinansowania z UE. Wartość kontraktowa - dostawa 20 Dartów – 1 mld 8 mln 600 tys. zł brutto (820 mln zł netto)
  8. Środki unijne na kolei
    Rozliczanie finansowe perspektywy UE - Alokacja UE wykorzystana przez PKP PLK w perspektywie 2007-2013 – 13,44 mld zł. Inwestycje PLK – w 2015 r. – 7,477 mld zł; plan na 2016 – 4,297 mld zł.
  9. Negocjacje z Rosją ws. międzynarodowych przewozów drogowych
    MIB podjęło bardzo trudne negocjacje w sprawie zasad wykonywania transportu do Rosji i wysokości kontyngentu zezwoleń. Wynegocjowane porozumienie zakłada wymianę po 20 tys. zezwoleń ważnych do 15.04 (możliwość powrotu do kraju do końca kwietnia). MIB nie zobowiązało się do zniesienia limitu paliwa.
  10. Zmiana formuły opracowania kodeksu budowlanego
    Systemowe rozwiązanie - MIB przygotowuje projekt kompleksowych zmian w dziedzinie planowania przestrzennego i realizacji inwestycji.
  11. Prace nad programem mieszkaniowym rządu
    Analizowane są informacje o zasobie gruntów publicznych pod budownictwo na wynajem.
  12. Służebna rola Poczty Polskiej
    Plan na wdrażanie dyrektywy unijnej umożliwiającej obsługę administracji państwowej, samorządowej i sądownictwa bez przetargów przez Pocztę Polską.