Senatorowie chcą budowy linii Podłęże – Piekiełko

Senatorowie chcą budowy linii Podłęże – Piekiełko

20 kwietnia 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Na ostatnim posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury przedstawiciele izby wyższej parlamentu przyjęli stanowisko, w którym domagają się zabezpieczenia 7,15 mld złotych na realizację budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizację odcinka Nowy Sącz - Muszyna - granica państwa i Chabówka - Nowy Sącz.

Fot. Łucja Łukaszczyk

O tę inwestycję Małopolska zabiega od wielu lat. Projekt znajduje się obecnie na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. Teraz głos w sprawie zabrali senatorowie.

W swoim stanowisku Komisja Infrastruktury Senatu RP napisała, że wnioskuje o pozyskanie środków w wysokości 7,15 mld zł w horyzoncie do 2026 r., w tym 400 mln zł na najbliższe 3 lata na przygotowanie prac projektowych i wykup gruntów.

Jeżeli tego nie zrobimy teraz, to już nigdy – podkreślał na ostatnim posiedzeniu Stanisław Kogut, przewodniczący komisji.

Senatorowie proponują do tego celu wykorzystać fundusze europejskie na lata 2014-2020, Fundusz Kolejowy oraz instrumenty finansowe pochodzące z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, czyli tzw. Planu Junckera.

Jak powiedział na łamach „Dziennika Polskiego” Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury ds. kolejnictwa, resort jest już po konsultacjach z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) w sprawie pożyczki, która zostanie przeznaczona na zapewnienie wkładu własnego do przedsięwzięcia. Przedtem jednak rząd musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na dotację i przesunąć projekt na listę inwestycji podstawowych KPK.

Projekt potocznie zwany Podłęże – Piekiełko polega przede wszystkim wybudowaniu ok. 62-kilometrowej trasy ze wsi Podłęże w gm. Niepołomice i dalej na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia ma rozgałęziać się na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do miejscowości Mszana Dolna. W tych miejscowościach trasa połączy się z istniejącą linią Chabówka - Nowy Sącz, która ma być modernizowana. Linia ma być wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną oraz przystosowana do prędkości 160 km/h.