Kolejna faza prac na Rail Baltice. Tym razem w Wołominie

Kolejna faza prac na Rail Baltice. Tym razem w Wołominie

14 maja 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W niedzielę, 15 maja rozpocznie się ostatnia faza budowy nowego peronu wyspowego na przystanku Wołomin Słoneczna oraz torów podmiejskich na terenie Wołomina. Potrwa do 30 czerwca. W tym czasie ruch pociągów zostanie skierowany na tory dalekobieżne.

Fot. PKP PLK

Umożliwi to likwidację starego układu peronów i przygotowanie nowego, bardziej funkcjonalnego, dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Peron będzie znajdował się pomiędzy nowobudowanymi torami przeznaczonymi dla ruchu lokalnego. 

Między 15 maja a 30 czerwca pasażerowie będą mogli korzystać ze stacji Wołomin oraz przystanku osobowego w Zagościńcu.

W tej fazie realizacji inwestycji nie ma możliwości wybudowania tymczasowego peronu, bowiem uniemożliwiałoby to dokończenie budowy sieci trakcyjnej i torów w obrębie przystanku. Zakończenie budowy peronu na przystanku Wołomin Słoneczna jest jednym z warunków uruchomienia nowego układu podmiejskiego na odcinku od Zielonki do Wołomina.

Warto też przypomnieć, że modernizowane są również przejazdy w Kobyłce i Kobyłce Ossowie, które po zakończeniu prac zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa. Polskie Linie Kolejowe podniosą na nich poziom zabezpieczenia – zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Prace wykonywane są w ramach modernizacji Trasy Rail Baltica, z Warszawy do Białegostoku.

– Stacje Wołomin i Wołomin Słoneczna przechodzą kompleksową przebudowę. Stare perony zostaną zastąpione nowoczesnymi platformami, na których zainstalowane będą wyświetlacze i megafony. Nowe będą również ławki, wiaty, zegary i oznakowanie. Oba obiekty będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy opiekunów z dziećmi w wózkach – mówi Paweł Rosiak, dyrektor projektu w PLK.

Dodatkowe tory - wygodniej i sprawniej koleją do Warszawy

Korzystną i jedną z najistotniejszych zmian dla osób dojeżdżających do stolicy z podwarszawskich miejscowości jest dobudowanie drugiej pary torów na odcinku od Zielonki do Wołomina. Dzięki nim ruch podmiejski zostanie oddzielony od ruchu pociągów dalekobieżnych, co pozwoli na zwiększenie przepustowości linii. Pociągi będą mogły kursować sprawniej i maksymalnie ograniczone zostaną zmiany w rozkładzie.

W ramach działań związanych z ochrona środowiska, wzdłuż linii kolejowej zamontowane zostaną ekrany akustyczne zapobiegające hałasowi i zwiększające bezpieczeństwo.  Po zakończeniu prac najszybsze dalekobieżne pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h. Całość zasadniczych prac zostanie zakończona do końca roku.

Modernizacja linii kolejowej E 75 Warszawa – Białystok – granica państwa (Rail Baltica) na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) obejmuje 60 obiektów inżynieryjnych (wymiana, remont lub budowa nowych), w tym 10 wiaduktów kolejowych, 3 wiadukty drogowe, 9 mostów kolejowych, 7 przejść pod torami, 19 przepustów, 11 przepustów dla płazów z konstrukcjami naprowadzającymi i 1 przejście dla zwierząt średnich. Modernizowane są wszystkie przejazdy kolejowe położone na tym odcinku linii. Niektóre z przejazdów są zlikwidowane, a w ich miejsce powstają bezkolizyjne skrzyżowania w postaci wiaduktów lub tuneli.

Całkowity koszt robót na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to ponad 2 miliardy złotych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kręgle w „Pilicy” Kręgle w „Pilicy”
Następny artykuł PLK zamontują 1500 kamer na trasie Warszawa - Gdańsk PLK zamontują 1500 kamer na trasie Warszawa - Gdańsk