Nowy rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Nowy rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

10 czerwca 2016 | Źródło: UMWP
PODZIEL SIĘ

Samorząd województwa pomorskiego przekazał PKP SKM w Trójmieście projekt rozkładu jazdy pociągów na liniach kolejowych obsługiwanych w ramach projektu PKM, który obowiązywać będzie od grudnia 2016 r. Mimo mniejszej liczby pociągów, organizatorowi przewozów udało się przygotować rozwiązania umożliwiające dojazd mieszkańcom Kaszub do Trójmiasta.

Fot. PKM

Największą zmianą będzie skierowanie połączeń pomiędzy Kościerzyną a Gdynią przez Gdańsk Wrzeszcz. Dziesięć par pociągów obsługujących to połączenie pojedzie przez Wrzeszcz, trzy pozostałe linią 201 przez stację Gdańsk Osowa.

– Kształt rozkładu jazdy to przygotowanie władz regionalnych oraz operatora linii – PKP SKM – do planowanej budowy nowych dwóch przystanków: Gdynia Karwiny oraz Gdynia Stadion, położonych na odcinku linii nr 201 Gdańsk Osowa – Gdynia Główna – mówi Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. – Przewidywane zamknięcia odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna na czas robót spowodują utrudnienia w ruchu pociągów, dlatego projekt nowego rozkładu jazdy ma zminimalizować ten negatywny efekt. Dzięki temu trasy pociągów z Kościerzyny przez Gdańsk Wrzeszcz do Gdyni Głównej nie będą zagrożone odwołaniem, czy też skróceniem relacji – dodaje Świlski.

Pasażerowie korzystający z tego rozwiązania, mimo dłuższego czasu przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia, zyskają bezpośrednie połączenie z Gdańskiem i Sopotem.  Ważne jest również, że pociągi od Żukowa będą jechać jako tzw. przyspieszone, zatrzymując się jedynie na przystankach: Port Lotniczy, Kiełpinek, Jasień i Strzyża, które w chwili obecnej cieszą się największą popularnością i obsługują najwięcej pasażerów.

Ponadto opracowany układ połączeń przewiduje połączenia z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie dla relacji Kartuzy – Gdynia – Kartuzy w czasie nawet poniżej 60 minut.

Łącznie 17 par pociągów będzie kursować w dogodnym dla pasażera godzinnym takcie. Dodatkowe połączenia Żukowa z Gdańskiem – w godzinach szczytu co 30 minut – zaowocują realną szansą wzrostu liczby osób korzystających z tej trasy. Przyspieszonym pociągiem z Kościerzyny mieszkańcy Żukowa będą mogli dojechać do Gdańska-Wrzeszcza zaledwie w 25 minut, co jest nieosiągalnym czasem przejazdu dla transportu samochodowego i autobusowego. Dodatkowo Sopot i Gdańsk-Oliwa zyskają bezpośrednie połączenia kolejowe z lotniskiem i Kaszubami.     

– Mam nadzieję, że mimo pewnych niedogodności, wydłużenia czasu przejazdu z Kościerzyny do Gdyni, pasażerowie zaakceptują nasze propozycje – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Chcemy rozwijać PKM, bo to niezwykły projekt. Kolejne zaplanowane inwestycje, m.in. budowa nowych przystanków gdyńskich, pozwolą na przygotowanie jeszcze lepszej oferty dla pasażerów. Nowy rozkład jazdy to wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów dojeżdżających do szkół i miejsc pracy z regionu. Nasze analizy liczby pasażerów korzystających z linii PKM od początku jej uruchomienia pokazują stały wzrost pasażerów z Kartuz, potwierdzając tym samym zasadność dalszego wzmacniania połączeń kolejowych - dodał Struk.

Stanisław Lamczyk, poseł na Sejm RP, członek sejmowej Komisji Infrastruktury powiedział, że projekt rozkładu wychodzi podwójnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców powiatu kościerskiego. - Ważne są dwie kwestie: utrzymując na prawie niezmienionym poziomie ofertę połączeń pociągiem z Kościerzyny do Gdyni, jednocześnie udało się uzyskać bezpośrednie połączenia z Kościerzyny do Gdańska. Na tych zmianach skorzystają nie tylko mieszkańcy powiatów: kościerskiego i kartuskiego dojeżdżający do Trójmiasta - dodał poseł Lamczyk.

Samorząd województwa pomorskiego zaznacza jednak, że rzedstawiony projekt rozkładu jazdy należy traktować jako planowany układ połączeń jaki zostanie przyjęty na etapie konstrukcji rozkładu jazdy przez PKP PLK.