Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału środków z budżetu drugiego konkursu o wsparcie projektów transportowych z Instrumentu „Łącząc Europę". Polska ma otrzymać blisko 1,9 mld euro, z czego 1,64 mld euro zostanie przeznaczonych na projekty kolejowe.
Propozycja Komisji Europejskiej wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF, którego posiedzenie odbędzie się 8 lipca 2016 r.
Wartość tzw. koperty narodowej dla Polski w CEF to 4,14 mld euro. W pierwszym konkursie Polsce przyznano 1,94 mld euro. O pozostałe środki z koperty narodowej Polska ubiegać się będzie w trzecim konkursie CEF, którego ogłoszenie planowane jest przez Komisję Europejską w IV kwartale 2016 roku.
Projekty kolejowe, na które Polska otrzyma 1,64 mld euro dofinansowania.
- Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków (POIiŚ 2007 - 2013)
- Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew - Białystok
- Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej
- Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska - Zduńska Wola
- Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk
- Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol
- Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec
- Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni
- Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne
- Prace na podstawowych ciągach pas ażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia
- Poprawa dostępu kolejowego do por tów morskich w Szczecinie i Świnoujściu