Urbaniści z Europy odwiedzili budowę Dworca Fabrycznego w Łodzi

Urbaniści z Europy odwiedzili budowę Dworca Fabrycznego w Łodzi

24 czerwca 2016 | Źródło: nlf-b2.pl
PODZIEL SIĘ

Architekci z różnych miast Europy odwiedzili w czerwcu budowę nowego Dworca Fabrycznego w Łodzi. Podczas wizyty dyskutowali m.in. o tym, jak obiekty związane z transportem publicznym optymalnie wpisywać w strukturę przestrzenną, tak by uprzywilejować komunikację pieszą.

Fot. nlf-b2.pl

W wielu miejscach na świecie władze samorządowe starają się zwrócić większą uwagę na potrzeby pieszych i rowerzystów, kierując się zasadą, że miasto powinno być w pierwszej kolejności dla ludzi, a nie dla pojazdów. Niektórym miastom to się udało i są dziś uznawane za dobre wzorce w tym zakresie.

Jako przykład często podawana jest np. Kopenhaga, gdzie władzom udało się przekształcić ją z obszaru zdominowanego przez samochody, w miasto z licznymi przestrzeniami dla ruchu pieszego i rowerowego. Łódź również stawia na komunikację rowerową, o czym świadczą podjęte w ostatnich miesiącach liczne działania w tym zakresie.

Nowy Dworzec Fabryczny również wpisuje się w tę filozofię. Wybudowanie podziemnej stacji służy uwolnieniu przestrzeni na powierzchni od infrastruktury kolejowej, która dotychczas dzieliła miasto na części. Wokół Dworca w części północno-zachodniej powstaje węzeł komunikacji miejskiej (przystanek tramwajowy, droga dla autobusów). Cały obiekt będzie otoczony przestrzeniami dla pieszych. Na dworcu znajdą się parkingi dla jednośladów. Ruch samochodowy został w całości przeniesiony na stronę wschodnią.

Prof. Anna Geppert z Town and Regional Planning Institute, Uniwersytetu Sorbona powiedziała, że budynek nowego Dworca Fabrycznego robi wrażenie. Porównała obiekt z dworcem Gare de Lille-Europe. Z kolei Marton Czirfusz z Hungarian Academy of Sciences w Budapeszcie zaznaczył, że jest to jego druga wizyta na budowie; uznał, że postęp robót jest imponujący. Przyznał, że w wielu miastach władze borykają się, z różnymi problemami transportowymi, jednak być może dyskusja, która jest tak żywa w mediach, wpłynie na poprawę sytuacji.

Budowę obejrzeli również planiści i specjaliści ds. gospodarki przestrzennej m.in. z Izraela, Grecji, Niemiec, a także z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Uniwersytetu Łódzkiego.