Instytut Kolejnictwa nawiązał współpracę ze swoim rumuńskim odpowiednikiem

Instytut Kolejnictwa nawiązał współpracę ze swoim rumuńskim odpowiednikiem

17 lipca 2016 | Źródło: Instytut Kolejnictwa
PODZIEL SIĘ

Podczas wizyty delegacji Instytutu Kolejnictwa w Rumunii doszło do podpisania umowy o współpracy technicznej i badawczej z Rumuńską Władzą Kolejową AFER, która zakłada wymianę wiedzy i doświadczenia oraz realizację wspólnych projektów.

Fot. Instytut Kolejnictwa

Delegacja Instytutu Kolejnictwa złożyła wizytę w Rumunii w dniach 4-5 lipca. Instytut był reprezentowany przez dra Andrzeja Massela, zastępcę dyrektora ds. studiów i projektów badawczych oraz Zbigniewa Szafrańskiego, kierownika Ośrodka Koordynacji Projektów i Współpracy Międzynarodowej.Pierwszego dnia, podczas oficjalnego spotkania delegacji IK z Dragoş Floroiu, dyrektorem generalnym AFER (Rumuńskiej Władzy Kolejowej) i jego współpracownikami, zawarto umowę o współpracy technicznej i badawczej pomiędzy stronami.

AFER i IK zainicjowały kontakty w 2013 roku. Przedstawiciele stron uczestniczyli w konferencjach technicznych zarówno w Polsce, jak i Rumunii. Kilka artykułów naukowych zostało opublikowanych w wydawnictwach tych jednostek. Ale wydarzenie z lipca 2016 roku – obchody 20-lecia Kolejowego Okręgu Badawczego w Żmigrodzie (użytkowanego przez IK) przyspieszyły przygotowania formalne. Czynnikiem wspierającym była również propozycja, zgłoszona przez kolegów z Rumunii, zainicjowania ściślejszej współpracy pomiędzy jednostkami naukowymi eksploatującymi kolejowe okręgi badawcze na świecie (funkcjonuje 8 takich okręgów).

Umowa koncentruje się na następujących obszarach współpracy:

  • wymiana naukowców, personelu technicznego i innych ekspertów,
  • wymiana publikacji oraz informacji natury naukowej lub technicznej,
  • zapraszanie na seminaria, sympozja, inne spotkania i szkolenia,
  • przyjmowanie wizyt technicznych w przypadkach obustronnie uzgodnionych,
  • realizacja projektów wspólnych lub tematów wspólnego zainteresowania.

Umowa otwiera możliwości nie tylko wspólnego uczestnictwa w projektach naukowych, ale również codziennych kontaktów pomiędzy ekspertami obu stron.

Następnego dnia delegatów IK zapoznano z możliwościami Centrum Doświadczalnego w Făurei, zarówno okręgu badawczego, jak i zlokalizowanych tam laboratoriów. Obie strony, zarówno AFER, jak i IK, w przeszłości wykorzystały swoje okręgi badawcze do demonstracji rezultatów projektów europejskich, wykonanych w ramach programu ramowego FP7 UE. Choć parametry techniczne torów AFER i IK różnią się, eksperci dostrzegają potencjał współpracy również i w tym obszarze.